سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

 

حاشيه‌نويسي علی میرمیرانی بر يادداشت فريده حسن‌زاده 

 

سینما روز _ ديروز و در همين صفحه يادداشتي خواندم از خانم مترجم، فريده حسن‌زاده، خطاب به ترانه عليدوستي با اين مضمون كه چرا جايزه‌اي كه بابت ترجمه گرفته، پس‌نداده است.
دو بار يادداشت را خواندم و هر بار بيشتر حيرت كردم از اين خصلت غريب و پارادوكسيكال ما ايراني‌ها كه هم تشنه شهرتيم، هم آن را تحقير و تخفيف مي‌كنيم!

من هيچ‌كدام از اين دو بانو را از نزديك نمي‌شناسم و تنها با آثار هردويشان در حوزه‌هاي كتاب و سينما آشنا هستم. اساسا مترجم هم نيستم، روزنامه‌نگاري هستم كه گاهي مرتكب نوشتن كتابي هم شده، پس بحثم يك بحث درون‌صنفي نيست. نگاهم متوجه رشك آشكار و نهان تك‌تك سطور آن يادداشت است كه تاسف را زماني فزوني مي‌بخشد كه بدانيم نگارنده‌اش فرهيخته است و صاحب آثار ترجمه‌اي خوب و بعضا ماندگار.
تخفيف و تحقير از سطر اول يادداشت شروع مي‌شود با اين جمله كه فلاني تو همسن بچه من هستي! و بعدتر در دل مطلب همين نگاه و استدلال ادامه مي‌يابد كه وقتي تو به دنيا نيامده بودي من ترجمه مي‌كردم و... اين چه تفاخري است؟! اين چه نگاهي است كه ما ايراني‌ها داريم؟ آيا امكان ندارد كسي اولين كاري را كه ترجمه مي‌كند يا مي‌نويسد يا نقاشي مي‌كند يا... از كسي كه 50 سال است در اين حيطه فعاليت دارد، بهتر باشد؟! خلط مبحث نشود دوباره تكرار مي‌كنم بحثم سر اينكه جايزه حق عليدوستي بوده يا نبوده نيست،

نكته اين است كه استدلال خانم حسن‌زاده، در تك‌تك كلماتش از وجوه نه چندان مثبت برخي خصلت‌هاي ناصواب ما ايراني‌ها مي‌آيد. يكي از اين خصايص برترپنداري هنر و توانايي خود و صنف خود از سايرين است. معلوم نيست حسن‌زاده براساس چه فرض و حكمي پنداشته اگر عليدوستي در نوجواني جايزه نقش اول زن را در سينما برده حقش بوده و اگر در اولين حضورش در عرصه كارهاي مكتوب جايزه ببرد، معصيت كرده است! مگر در عرصه هنر سينما استخوان خرد كردن و ممارست و سواد و خاك صحنه خوردن و... را نمي‌شود ملاك قرار داد و بعد گفت مادامي‌كه عزت‌الله انتظامي عزيز نقش‌آفريني مي‌كند هيچ هنرپيشه زير 50 سالي نبايد جايزه ببرد؟!

چرا تصور مي‌شود آنجا چون حوزه سينماست كسوت و تجربه و تمرين و... چندان مهم نيست و جايزه حق مسلم(!) عليدوستي است اما اينجا صدالبته كار ترجمه حساب و كتاب دارد و به هيچ‌وجه حق نداشته جايزه ببرد؟! (البته من به تفاوت‌هاي اين دو حوزه واقفم و مي‌دانم اساتيد و اوتاد ترجمه كه كم ديده مي‌شوند و زياد زحمت مي‌كشند را تا چه ميزان بايد قدردان بود).
نكته ديگري كه در متن است، علاوه بر عيان‌سازي خصلت تحقير جوان و برترپنداري كار خود كه نزد ما ويژگي‌هايي پررنگ هستند، مقوله به‌حق‌خودنرسيدن است. باور كنيد اين ديگر يك بيماري همه‌گير است! دقيقا مصداق همان چيزي كه به آن مي‌گويند اپيدمي. اگر پاي صحبت افراد، از هنرمند و نويسنده و مكانيك و معلم و ورزشكار و... بنشيني، اكثر آنها معتقدند به حق‌شان نرسيده‌اند و يك عده تازه از راه رسيده كه اصلا شايستگي و توانايي نداشته‌اند، قله‌هاي شهرت و افتخار را بي‌دليل پيموده‌اند. خلاصه هركس از منظر خود استدلال مي‌كند كه من با توانايي‌هاي عديده، دارم گوشه خانه بادمجان سرخ مي‌كنم و يك ترانه عليدوستي‌اي در رشته ما به ناحق جايزه مي‌برد (نقل به مضمون از يادداشت ديروز).
بحث ديگر، بحث حسادت است. عده‌اي از ما كم و بيش آدم‌هاي حسودي هستيم و دقيقا همان چيزهايي را كه منكوب و تخطئه مي‌كنيم موارد مورد رشك بردن ماست.
يعني اگر ثروت و دارايي كسي را زير سوال مي‌بريم، در دل به داشته‌هاي او غبطه مي‌خوريم و زماني كه شهرت و معروفيت شخصي را زير مهميز مي‌كشيم آرزوي آن شهرت را در سر مي‌پروانيم. در يادداشت خانم حسن‌زاده اين مساله آنقدر عيان است كه خود نگارنده هم به شوري آش واقف شده، فرار به جلو مي‌كند و مي‌گويد الان همه خواهند گفت حسودي مي‌كنم. بعد در ادامه چند سطري استدلال مي‌آورد كه همه مويد اين است كه بله حسودي مي‌كنم! خانم حسن‌زاده، اساسا جنس هنر سينما در سراسر جهان به اين شكل است كه افراد را سريع مشهور و معروف مي‌كند. اگر اين افراد به ساير حوزه‌ها هم سرك بكشند، در تمام جهان احتمالا قدري بيشتر از لياقت اثرشان با اقبال عمومي روبه‌رو خواهند شد،

اين يك امر ساده و بديهي است، حالا اگر در ايران باعث اندك رونقي در بازار مرده كتاب هم بشود كه چه بهتر، اين همه ناراحتي و عصبانيت و دلخوري براي چيست؟
خصلت ناپسند ديگر ما بي‌سوادپنداري همه جز خودمان است. متاسفانه آن يادداشت از اين عيب هم مبرا نيست آنجا كه كسي حتي دبير سرويس ادب هنر روزنامه‌ها، اسم لوركا را هم بلد نيست بخواند و مترجم باسواد و حاذق ما مجبور است كماكان بادمجان سرخ كند، اين خصوصيت ما ايراني‌ها هم خود را عيان نشان مي‌دهد. از اين دست نگاه‌هاي بد و غلط و نهادينه شده باز هم مي‌توان در يادداشت ديروز به عنوان مثالي كلي، يافت و به آن اشاره كرد اما اطاله كلام جايز نيست،

از اين رو تنها به دو نكته اشاره مي‌كنم و درمي‌گذرم؛ الف) در بردن اين جايزه حتي اگر غلط باشد، كمترين تقصير را خود عليدوستي دارد. اگر نقدي هم وارد است، به هيات داوري و جايزه‌دهندگان است نه جايزه‌گيرنده و اينكه برو جايزه‌ات را پس بده، از دايره منطق به دور است. ب) خانم حسن‌زاده گرامي من به عنوان مخاطبي كه چند كار ترجمه شده از شما، از آقاي صنعوي و... ديگر دوستان كمتر ديده شده، خوانده‌ام گمان مي‌كردم خواندن و ترجمه اين همه اثر عميق و دقيق و مسحوركننده، حتما مترجم آنها را هم صاحب نگاهي قدري ژرف‌تر يا با شكيب بيشتر خواهد كرد. شايد اشتباه از من بوده،

در ضمن ببخشيد بادمجان سرخ كردن كار خيلي بدي هم نيست، خيلي از فرهيختگان همين كار را مي‌كنند. باور نداريد، يكي از استادان ترجمه ايران زمين، نجف دريابندري اساسا يك كتاب دو جلدي قطور راجع به همين بادمجان‌سرخ كردن و حواشي‌اش نوشته با نام كتاب مستطاب آشپزي، در حال حاضر هم، هم مترجم است، هم روشنفكر، هم از هنرمندان سينما شاكي نيست، هم احتمالا بادمجان سرخ مي‌كند!

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

علی اوجی از تهیه آلبومی با شعر و صدای اندیشه فولادوند همراه با موضوع جنگ خبر داد

 

سینما روز _ علی اوجی تهیه کننده و مدیر تولید آلبوم های موسیقی، در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: در حال حاضر مشغول تهیه البومی هستم که با شعر و صدای اندیشه فولادوند پا به بازار موسیقی کشور می گذارد.

 

وی افزود: این آلبوم که در مورد جنگ است اتفاق متفاوتی را رقم خواهد زد و کاملا حال و هوای جنگ دارد و من تهیه کنندگی آم را برعهده دارم

 

این مدیر تولید تصریح کرد: آلبوم شامل ۶ قطعه می شود که هنوز نام قطعی آن مشخص نشده است. اندیشه فولادوند شاعر و خواننده قطعات است که البته قرار است خواننده دیگری هم به کار اضافه شود که هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است باشد.

 

وی ادامه داد: آهنگساز کار کارن همایون فر است و آلبوم در حال حاضر در مرحله ضبط استودیو است و اشعار آن نیز مجوز گرفته است.

 

اوجی در پایان خاطر نشان کرد: این آلبوم از طریق شرکت سوته دلان منتشر می شود.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

رقابت اصغر فرهادی با مارتین اسکورسیزی، جرج کلونی و ترنس مالیک 

 

سینما روز _ فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی این دوره از مراسم اهدای جوایز ایتالیایی «دیوید دی دوناتلو» شد. به گزارش خبرگزاری سینمای ایران (سینما پرس)، نامزدهای این دوره از مراسم اهدای جوایز «دیوید دی دوناتلو» (David di Donatello) در روز گذشته در حالی اعلام شد که جدیدترین ساخته اصغر فرهادی به نام «جدایی نادر از سیمین» نیز در بخش بهترین فیلم خارجی نامزد دریافت جایزه در این مراسم سالیانه شده است.

بنابر گزارش ایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریورتر، فیلم های سینمایی «بران» (Drive) به کارگردانی نیکولاس ویندینگ رفن، «هوگو» (Hugo) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، «عید ماه مارس» (Ides of March) به کارگردانی جورج کلونی و «درخت زندگی» (The Tree of Life) به کارگردانی ترنس مالیک نیز دیگر نامزدهای بخش بهترین فیلم خارجی این دوره از مراسم «دیوید دی دوناتلو» هستند.

همچنین فیلم سینمایی «داستان یک قتل عام» (Story of a Massacre) به کارگردانی مارکو تولیو گیوردانا با نامزد شدن در 16 بخش، بالاتر از آثار نانی مورتی و پائولو سورنتینو و در صدر آثار نامزد شده در بخش های مختلف این مراسم سالیانه قرار گرفته است.

«داستان یک قتل عام» که داستان بمب‌گذاری «پیانتزا فونتانا» در سال 1969 ایتالیا را به تصویر می کشد، در بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین تهیه کنندگی و بهترین بازیگر نقش اول مرد (والریو ماستاندریا) و غیره نامزد دریافت جایزه شده است.

فیلم سینمایی «داستان یک قتل عام» از تاریخ 30 مارس (11 فروردین) بهار سال جاری روی پرده سینماهای ایتالیا رفته است و برخی از رسانه های این کشور اروپایی اعلام کرده اند که این فیلم سینمایی در بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم کن نیز برای دریافت جایزه نخل طلایی این جشنواره فرانسوی به رقابت با سایر آثار مطرح و برجسته بین المللی می پردازد.

مارکو تولیو گیوردانا پیش از این در سال 2000 میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «یکصد گام» (One Hundred Steps) موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه این مراسم ایتالیایی شده است.

همچنین این کارگردان ایتالیایی در سال 2003 میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «بهترین جوانی» (The Best of Youth) توانست 2 جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی مراسم اهدای جوایز «دیوید دی دوناتلو» را به خود اختصاص دهد.

فیلم های سینمایی «ما یک پاپ داریم» (We Have a Pope) به کارگردانی نانی مورتی و «اینجا باید همان‌جا باشد» (This Must Be the Place) به کارگردانی پائولو سورنتینو نیز به ترتیب با نامزد شدن در 15 و 14 بخش، پس از «داستان یک قتل عام» قرار گرفته اند.

«سزار باید بمیرد» (Ceaser Must Die) به کارگردانی برادران تاویانی که پیش از این موفق به دریافت جایزه خرس طلایی بهترین فیلم شصت و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین شده است نیز دیگر اثری است که به همراه فیلم های سینمایی «داستان یک قتل عام»، «ما یک پاپ داریم» و «اینجا باید همان‌جا باشد» برای دریافت جایزه بهترین فیلم این دوره از مراسم اهدای جوایز «دیوید دی دوناتلو» به رقابت می پردازد.

فیلم سینمایی «ترافورما» (Terraferma) به کارگردانی امانوئل کریالز نیز دیگر نامزد بخش بهترین فیلم این مراسم سالیانه است. «ترافورما» در سال گذشته توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داروان جشنواره بین المللی فیلم ونیز را از آن خود کند.

همچنین مارکو تولیو گیوردانا، نانی مورتی، پائولو سورنتینو، برادران تاویانی و امانوئل کریالز به همراه فرزان اوزتک نیز نامزدهای بخش بهترین کارگردان این دوره از مراسم اهدای جوایز «دیوید دی دوناتلو» هستند.

فرزان اوزتک ساخت فیلم سینمایی «حس باشکوه» (Magnificent Presense) را برعهده داشته است.

همچنین بخش بهترین فیلمنامه این مراسم سالیانه نیز شاهد حضور فیلم های سینمایی «داستان یک قتل عام»، «ما یک پاپ داریم»، «اینجا باید همان‌جا باشد»، «سزار باید بمیرد» و «ناامید» (Chill!) به کارگردانی فرانسیسمو برونی است.

فیلم های سینمایی «کشتار» (Carbage) به کارگردانی رومن پولانسکی، «ملانکولیا» (Melancholia) به کارگردانی لارس فن تریه، «غیرقابل دسترس ها» (The Untouchables) به گارگردانی اولیویز ناکاشی و اریک تولدانو، «لو هاور» (Le Havre) به کارگردانی آکی کوریسماکی و «هنرمند» (The Artist) به کارگردانی میشل هازاناویسیوس نیز نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم اروپایی این دوره از مراسم اهدای جوایز «دیوید دی دوناتلو» هستند.

«جدایی نادر از سیمین» در اسفند ماه سال گذشته توانست با شکست رقیبان برجسته ای مانند «سرسخت» (Bullhead) به کارگردانی ماسکل آر از بلژیک/ «پاورقی» (Footnote) به کارگردانی ژوزف سدار از رژیم صهیونیستی/ «در تاریکی» (In Darkness) به کارگردانی آگنیشکا هولاند از لهستان/ «آقای لاژار» (Monsieur Lazhar) به کارگردانس فیلیپ فالاردو از کانادا، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هشتاد و چهارمین دوره مراسم آکادمی اسکار را به خود اختصاص دهد.

اصغر فرهادی نیز برای نگارش فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی این دوره از مراسم آکادمی اسکار نامزد دریافت جایزه شده بود که در نهایت موفق به دریافت این جایزه نشد.

فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» که توانست در نخستین حضور خود در عرصه بین المللی در زمستان سال 1389، جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد و زن شصت و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را دریافت کند، در اسفند ماه سال گذشته جوایز بهترین فیلم سی و هفتمین دوره مراسم اهدای جوایز فرانسوی «سزار» (Cesar awards)و مراسم اهدای جوایز «اسپیریت» (Spirit Awards) را از آن خود کرد.

همچنین «جدایی نادر از سیمین» که بازیگرانی مانند لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی و مریلا زارعی در این فیلم درام ایفای نقش کرده اند، پیش از این نیز توانست 4 سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.

«جدایی نادر از سیمین» که نامزد دریافت بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان این دوره از مراسم اهدای جوایز «بفتا» نیز شده بود، نتوانست این جایزه را از آن خود کند، اما جدیدترین ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شصت و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» را به خود اختصاص داد.

جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در یک سال گذشته نیز توانسته جوایز بهترین فیلم جشنواره ها، مراسم ها و انجمن های مهم و معتبر دنیا مانند «اسکرین آسیا پاسیفیک» (Asia Pacific Screen Awards)، مراسم اهدای جوایز «فیلم مستقل بریتانیایی» (British Independent Film Awards)، «انجمن منتقدان مطبوعاتی» (Broadcast Film Critics Association Awards)، «انجمن منتقدان فیلم شیکاگو» (Chicago Film Critics Association Awards)، «انجمن منتقدان فیلم لندن» (London Critics Circle Film Awards)، «جشنواره بین المللی فیلم سیدنی» (Sydney Film Festival) را دریافت کند.

این دوره از مراسم اهدای جوایز «دیوید دی دوناتلو» که از آن به عنوان اسکار ایتالیایی یاد می شود در تاریخ 4 مه (15 اردیبهشت) بهار سال جاری برگزار می شود.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

بهرام رادان : تمام قد از خانواده سینما دفاع می‌کنم 

 

سینما روز _ بهرام رادان تاکید می‌کند که خانواده سینما یکی از نجیب‌ترین و با شرافت‌ترین صنف‌های موجود است و هر کس می‌گوید سینما فاسد است آن را رها کند.

الهام نداف: درست بعد از تمام شدن نوروز 91 و همزمان با جنجال بر سر فیلم‌های نوروزی، برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار مطالبی از برخی بازیگران کردند. این بازیگران در گفته هایشان بعد از مدت‌ها عنوان کرده بودند، سینمای ایران گرفتار فساد است و دلیل کم کاری و دوری خودشان از سینما را اوضاع نابسامان سینمای ایران دانسته بودند.
 
این اتفاق درست زمانی افتاد که دو فیلم روی پرده به بدترین شکل ممکن بهترین فرصت اکران نوروزی را از دست داده بودند و فیلم‌های دیگر جشنواره هم که خیانت را محور اصلی خود قرار داده بودند، برای اکران نگران بودند. با توجه به اینکه سینمای ایران سال خوبی را پشت سر نگذاشته است و عنوان شدن چنین تهمت‌هایی را برنمی‌تابد، بهرام رادان که اهل حاشیه و ورود پیدا کردن به این مطالب نیست، تصمیم گرفت از خانواده سینما دفاع کند و بگوید که آنهایی که می گویند سینما فاسد است، سینما را رها کنند. در ادامه گفت و گوی ما را با او می‌خوانید.
 
نظرشما در جریان حرف و حدیث‌هایی که در خصوص فساد روزهای اخیر در برخی رسانه‌ منتشر شده چیست؟ معتقدید سینمای ایران گرفتار فساد است؟ 
 من تمام قد از شرافت و نجابت هم صنفان خودم در سینما دفاع می‌کنم. همه کسانی که در خصوص فساد در سینمای ایران اظهارنظر کرده‌اند، ربطی به سینما ندارند. فساد یعنی چه؟ من متوجه نمی‌شوم که چرا باید یک مسئله‌ای که در همه اقشار جامعه وجود دارد، به همه سینماگران تعمیم داده شود. مثل این است که ما بگوییم در ایران دزدی هست و بعد هم یکی بگوید همه مردم ایران دزد هستند.
 
پس این اظهارنظرها از کجا نشات می‌گیرد؟

 فساد به معنی انجام دادن فعل حرام است. آقا و خانمی که اصلا در سینما نیستند و  در سینما کار هم نمی‌کنند، چرا باید با نشر اکاذیب به خانواده سینما تهمت بزنند؟ آقای کارگردانی که در تلویزیون است چطور می‌تواند در مورد این مسئله در سینما نظر بدهد؟ اصلا از کجا می‌داند که در سینما چه خبر است؟
 
پس چطور چنین حرف‌هایی رسانه‌ای شده؟ اصلا منظور چه فسادی است؟

 ما انواع فساد داریم و باید مشخص شود که وقتی از فساد حرف می‌زنیم، منظورمان چه فسادی است. آقایان و خانم‌هایی که می‌گویند در سینمای ایران فساد هست، منظورشان چه نوع فسادی است؟ فساد مالی، یا کاری و یا...؟ باید مشخص بشود که از چه نوع فسادی حرف می‌زنیم و تازه چه کسی مصداق بارز فساد است. اگر مشخص شد آن وقت در مورد همان آدم حرف بزنیم و مثلا کار به دادگاه کشیده شود و قانون تعیین کننده باشد.
 
چه کسانی شایسته اظهارنظر کردن در این باره هستند؟

 خانواده بی‌رمق سینما که حتی خانه‌اش را هم گرفته‌اند، به خصوص از نظر اقتصادی هم که سینمای ایران در حال نابودی است، دیگر نمی‌تواند چنین تهمت‌هایی را تحمل کند. من هیچ وقت وارد حواشی نمی‌شدم، اما احساس می‌کنم با مطرح شدن چنین حرف‌هایی از رسانه‌ها، به سینمای ایران ظلم شده است. این حرف‌ها را هم دو بازیگر خانم که یکی‌شان بازیگر دهه هفتاد بود و همان موقع در سینما حضور داشت و بعد از آن هم حضورش کم‌رنگ‌تر شد و یکی دیگر از بازیگران که اصلا ربطی به سینما ندارد و در سینما حضوری نداشته، عنوان کردند. چرا رسانه‌ها دنبال چنین افرادی می‌روند؟ اگر قرار است کسی درباره سینما حرف بزند، باید عزت‌الله انتظامی و خانم رخشان بین‌اعتمادو ... از این سینما بگویند. چرا کسی سراغ بزرگان سینما نمی‌رود؟ آنهایی که در این حوزه استاد هستند و می‌دانند ما چه سینمای نجیبی داریم.
 
فکر می‌کنید دلیل عنوان شدن چنین حرف‌هایی چه بوده؟ چرا بعضی از بازیگران به این مسئله ورود پیدا کردند؟
 فکر می‌کنم این حرف‌ها برای دیده شدن، مطرح شد. آدم‌های کوچکی که می‌خواهند دیده بشوند حرف از فساد در سینما می‌زنند که توجه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند. این کار هدف مشترک همه آدم‌های پشت خط مانده است و به همه کسانی که در حوزه سینما کار می‌کنند و موفق هستند حسادت می‌کنند. نمی‌توانند از نظر کاری بزرگ شوند و از این طریق می‌خواهند نگاه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند. اگر یک آدم عادی و معمولی هم یک حرف عجیب و غریب بزند، همه توجه‌شان جلب می‌شود. مهم این است که ما بتوانیم با کار خودمان را بشناسیم. اگر هم کسی می‌گوید سینما فاسد است، آن را رها کند. یا اگر می‌خواهد در این سینما بماند و نیت خیری هم دارد، از راهش این مشکل را حل کند.
 
در حال حاضر چه کسی را موظف می‌دانید از سینماگران دفاع کند؟
 در حال حاضر نمی‌دانم متولی سینما در این کشور کیست. آقایان سازمان سینمایی را به راه انداختند، اما ما دقیقا نمی‌دانیم این سازمان چه کار می‌کند. اما اگر در حال حاضر متولی سینما، سازمان سینمایی است، باید در مقابل این حرف‌ها از همه سینماگران دفاع کنند. کسانی که جلوی دوربین و پشت دوربین کار می‌کنند، برای این سینما زحمت کشیده‌اند تا به اینجا رسیده است. قرار نیست اشتباه یک یا چند نفر به همه کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، تعمیم داده شود.
 
چرا این حرف‌ها پشت سر سینمایی‌هاست؟

این مشکلات در صنوف دیگر هم وجود دارد. این مسائل در همه اقشار جامعه هست و اجتناب ناپذیر است. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که عاری از گناه است و به نظر من اتفاقا همان آقا و خانمی که چنین مسائلی را عنوان می‌کنند،گناه خودشان هزار برابر بدتر است. به خاطر همین هم جرات ندارند از کسانی که در سینما مرتکب اعمال فاسد شده‌اند، نام ببرند.
 
یعنی از کسانی که مسبب به وجود آمدن این حرف‌ها شده‌اند اسم برده شود؟

 بله. من فکر می‌کنم این مشکل با صحبت کردن صریح حل می‌شود. نباید فرافکنی کنیم، اگر ما نیت حل کردن این مسائل را داریم نباید چنین جنجالی به راه بیندازیم. مطرح کردن این موضوع بی‌اخلاقی است که بعضی از دوستان ما در خبرگزاری‌ها و مجلات و روزنامه‌‌‌های زرد راه انداختند. با گفتن این حرف‌ها هیچ نتیجه‌ای هم نمی‌توان گرفت. برای اصلاح کردن مشکلات که نباید فرافکنی کرد. اگر کسی می‌تواند از شخصی که در این مورد گناهکار است، نام ببرد، فریاد بزند و بگوید.
 
فکر می‌کنید دید مردم با گفتن این حرف‌ها، نسبت به سینما، تغییر می‌کند؟
 امیدوارم این اتفاق نیفتد. خانواده سینما یکی از نجیب‌ترین و باشرافت‌ترین صنف‌های موجود است و اگر مشکلی هم در این صنف وجود دارد، در همه جامعه است. همه دارند تلاش‌شان را در حوزه سینما می‌کنند. ما هم مثل اقشار دیگر جامعه کار می‌کنیم و اگر سینما را انتخاب کردیم برای این است که در این حوزه احساس توانایی کردیم. من بسیاری از سینماگران را دیدم که حتی در خیابان سیگار هم نمی‌کشند که مبادا جوان‌ها آن‌ها را سیگار به دست ببینند. با این حرف‌های بی ارزش فقط مردم را از سینما می‌ترسانیم و باعث می‌شویم اگر جوان‌شان توانایی و استعداد ورود به این حوزه را دارد، جلوی او را بگیرند. جوانی که ممکن است برای ایران در حوزه سینما افتخار آفرین باشد. مردم با خواندن تیتر و عنوان خیلی از مطالب در مورد آن‌ها نظر می‌‌دهند و خواندن همین مطالبی که در روز‌های اخیرمنتشر شد، کافی است که دید آن‌ها نسبت به سینما تغییر کند. من برای این افراد که بی محابا چنین مطالبی بیان می‌کنند، متاسفم

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

علیخانی از طعنه اش به حسن جوهرچی و دلگیری لعیا زنگنه و نیامدن چاوشی به برنامه اش توضیح داد

 

 

 

سینما روز _ احسان علیخانی که با ماه عسل خاطره سازی کرده بود، این بار در ویژه برنامه تحویل سال شبکه ۲ سیما توانست لحظات متفاوتی را برای بینندگانش به ارمغان بیاورد. وی در تازه ترین گفت وگوی خود توضیحاتی در خصوص چگونگی حضور مهمانان این برنامه و حواشی پیرامون آن بیان کرده است که بخش های برگزیده را به نقل از جام جم در ادامه می خوانید:

 

رضا صادقی بشدت سامان را دوست دارد

جامعه ما نیاز به شادی دارد و طنازی های سامان(گوران) هم می توانست فضای برنامه را بانشاط تر کند؛ بالاخره باید بپذیریم که تقلید های سامان در سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شده بود و من هم از او دعوت کردم تا در برنامه حضور داشته باشد و در بخش هایی از برنامه هنرنمایی کند. ما باید به سلیقه های مخاطب احترام بگذاریم و اگر فردی توانسته با تقلید صدا و اجرایی خاص، نظر مردم را جلب کند، بهتر است از او هم برای ایجاد لحظاتی شاد در برنامه استفاده کنیم که ما هم از سامان دعوت کردیم.هنگام پخش برنامه از رضا صادقی اجازه گرفتم که این کار را برای شادی مردم انجام دهیم و خوشبختانه او هم قبول کرد. بیشتر دوست داشتم که این دلخوری در سال جدید از بین برود و سامان هم با اجرای ترانه ای با عنوان «من از تو معذرت می خوام» صدای صادقی را تقلید کرد، لازم می دانم این را هم بگویم که رضا صادقی بشدت سامان را دوست دارد. طنز بخشی از برنامه ما بود و خوشبختانه هیچ مشکلی هم پیش نیامد.

 

چاووشی دوست ندارد تنهایی اش خراب شود

همان طور که می دانید، محسن چاووشی تا به حال هیچ گونه اجرای زنده در هیچ کجا نداشته است. پس از این که قرار شد چاووشی تیتراژ برنامه تحویل سال را کار کند، صحبت هایی شد تا در برنامه برای اولین بار حضور پیدا کند. چاووشی موسیقی اختصاصی به نام لباس نو را آماده کرد و از من خواست که بازهم دیده نشود و برای اجرا به تلویزیون نیاید. چاووشی دوست ندارد تنهایی اش خراب شود، به همین دلیل من هم به خواسته او احترام گذاشتم.

 

زنگنه گفت اگر طولانی نباشد، می مانم

 

هیچ اتفاقی نیفتاد که باعث دلخوری شود، ضمن این که من سال هاست با خانم زنگنه همکاری داشته ام و هیچ وقت بین ما دلخوری و ناراحتی نبوده است. دلخوری برای چه موضوعی باید به وجود بیاید؟ من در بخشی از گفت وگو با خانم زنگنه خواستم که برای دیدن یک بخش ۷ دقیقه ای در برنامه بماند که خانم زنگنه گفت اگر طولانی نباشد، می مانم. نمی دانم چرا این موضوع مطرح می شود که خانم زنگنه از برنامه یا تلویزیون دلخور شده است. یادمان نرود که خانم زنگنه هنگام ورود به برنامه از برگشتن خود پس از سال ها به خانه اش به صورت زنده احساس خوشحالی کرد. او حدود ۱۵ سال است که در هیچ برنامه تلویزیونی حضور نداشته و من از او خواستم که برای عرض تبریک لحظات تحویل سال به برنامه بیاید که پذیرفت و آمد. اما دلیل این که در پایان برنامه اعلام کرد دیگر به چنین برنامه هایی نخواهد آمد، این بود که از او برای حضور در چنین برنامه هایی درخواست نشود. متاسفانه برخی سایت ها هم همین موضوعی را که شما مطرح کردید، نوشته بودند که واقعا نمی دانم این گونه مطالب بر چه اساس و معیاری از طریق رسانه های گروهی منتشر می شود.

 

تنها عزت الله انتظامی از ما درخواست خاصی کرد!

هر کسی صحبت از پول کرد، اگر بهترین دوستم هم بود، از او برای حضور در برنامه دعوت نکردم. چون به نظرم این فرصت در اختیار هر کسی قرار نمی گیرد که در بهترین لحظات سال از طریق تلویزیون بتواند در کنار هموطنانش باشد و سال نو را به آنها تبریک بگوید. باید از خدا هم شاکر باشند که چنین فرصتی مهیا شده تا آنها به صورت ویژه با مردم باشند. تنها عزت الله انتظامی از ما درخواست خاصی کرد که به آن عمل کنیم. قرار شد در ازای تولید مستند خانه عزت الله انتظامی که قرار است موزه شود، به بچه هایی که دچار بیماری «ام اس» هستند، کمک کنیم که ما هم با رویی گشاده این شرط را پذیرفتیم. هیچ کدام از مهمانان برنامه، پول عجیب و غریبی از ما درخواست نکردند. متاسفانه باید این تفکر را از ذهن برخی افراد خارج کرد که تلویزیون به دلیل حضور آنها باید پول های گزافی بدهد، این موضوع باید آسیب شناسی شود و اگر چنین اتفاقی در برنامه ای می افتد، به هر شکلی که امکان پذیر است از آن جلوگیری شود.

 

جوهرچی را دوست دارم، اما نمی دانم چرا بعضی وقت ها اجرا می کند!

حضور لعیا زنگنه و پخش بخش هایی از سریال در پناه تو صحبت از حسن جوهرچی به میان آورد و من هم گفتم جوهرچی را دوست دارم، اما نمی دانم چرا بعضی وقت ها اجرا می کند. من معتقدم مجری می تواند بازیگر شود اما اگر بازیگری وارد حیطه اجرا شود، برای مخاطب جذابیتی ندارد و بهتر است که در همان عرصه بازیگری تخصصی تر کار کند. شاید همین موضوع باعث شد که تلویزیون تصمیم بگیرد بازیگران وارد اجرا نشوند. همیشه مجریان تلویزیون از این موضوع گله مند بودند که چرا برخی تهیه کنندگان از بازیگران برای اجرا استفاده می کنند و سال گذشته نیز از سوی دکتر دارابی، معاون محترم سیما ابلاغ شد که دیگر بازیگران، اجرای برنامه های تلویزیونی را به عهده نگیرند.

 

ماه عسل ۹۱ متفاوت تر و جذاب تر از سال ۹۰

بعد از عید فطر سال گذشته قرار شد که برنامه امسال را هم تهیه کنم، من از همان روز کارم را شروع کردم و حتی به گروه تولید هم گفتم که باید ماه عسل ۹۱ متفاوت تر و جذاب تر از سال ۹۰ باشد. دوستانم با انگیزه بیشتری در حال فعالیت هستند و تاکنون ۱۵ سوژه را شناسایی کرده ایم. قصد داریم ماه عسل امسال را با فرم جدیدی پخش کنیم که امیدوارم مورد پسند مردم عزیزمان قرار بگیرد

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : جمعه 25 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

گزارشی از مراسم تقدیر از سازندگان بهترین برنامه‌های نوروز 91

 

«کلاه قرمزی 91» و برنامه فیتیله نوروزی به عنوان بهترین برنامه کودک و نوجوان نوروز امسال معرفی شدند.

 مراسم تقدیر از سازندگان بهترین برنامه‌های نوروز 91 روز چهارشنبه با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، علی دارابی معاونت سیما، مدیران شبکه‌های مختلف تلویزیون و برنامه‌سازان برتر در تالار عطار سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.
 

در این مراسم سریال «چک برگشتی» به عنوان بهترین مجموعه نمایشی معرفی و سیروس مقدم کارگردان، سروش صحت و ایمان صفایی نویسنده، محسن تنابنده مجری طرح و الهام غفوری تهیه‌کننده، امیر جعفری، هومن برق‌نورد، هدایت هاشمی، ریما رامین‌فر و بهاره رهنما تقدیر شدند.
 

احسان علیخانی، فرزاد حسنی، بهروز رضوی، رشید کاکاوند و اقبال واحدی به عنوان مجریان برگزیده برنامه‌های نوروزی سیما برگزیده شدند.

جایزه بخش بهترین برنامه‌های تحویل سال به طور مشترک به شبکه چهار «باد صبا» و شبکه دو رسید. جایزه بخش مستند به تهیه‌کننده برنامه مستند عروسی اقوام شبکه مستند اعطاء شد.
 

«کلاه قرمزی 91» و برنامه فیتیله نوروزی به عنوان بهترین برنامه کودک و نوجوان معرفی شدند. در این بخش از حمید مدرسی تهیه‌کننده، ایرج طهماسب مجری و کارگردان، حمید جبلی نویسنده و گوینده عروسک و محمدرضا هدایتی گوینده عروسک تقدیر شد. همچنین حمید گلی، علی فروتن و محمد مسلمی مجری و بازیگران برنامه فیتیله نوروزی مورد تقدیر قرار گرفتند.
 

در بخش طنز آیتمی، با تقدیر از برنامه‌های «کسی خوابه» شبکه یک و «کارت زرد» شبکه تهران، برنامه‌های «خنده بازار» شبکه سه و «لبخند بدون لهجه» شبکه یک به طور مشترک انتخاب شدند. برنامه «حاتم و حاکم» نیز به عنوان بهترین پویانمایی برگزیده شد.
 

 «سین مثل سریال» شبکه یک و «رادیو هفت» شبکه آموزش عنوان بهترین برنامه ترکیبی را به خود اختصاص دادند و جایزه بهترین مسابقه‌ تلویزیونی مشترکا به مسابقه زوج برتر شبکه آموزش و مسابقه برای هم شبکه سه اعطاء شد.
 

همچنین در مراسم تقدیر از سازندگان بهترین برنامه‌های نوروز، برگزیدگان بخش برنامه‌های معارفی و راهیان نور و مدیران و تلاشگران ایجاد فضای نوروزی در سیما معرفی شدند.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : جمعه 25 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

سیدجمال ساداتیان علت تعویق نمایش «برف روی كاج» را شرایط ملتهب اكران عنوان كرد

 

سینما روز _ این تهیه كننده گفت: قرار بود فیلم در اكران دوم سال اكران شود اما به دلیل شرایط موجود تصمیم گرفتیم آن را به عقب بیندازیم تا فضا آرام تر شود.

 

وی افزود: متریال اكران فیلم آماده است و احتمالا بعد از فیلم «سیب و سلما» در اكران سوم سال، فیلم به نمایش عمومی در خواهد آمد.

 

این تهیه كننده كه فیلم «انتهای خیابان هشتم» را در حال اكران دارد درباره آن نیز اظهار كرد: با تعداد سینماهایی كه در اختیار داریم از فروش راضی هستیم و اكران فیلم در شهرستان ها هم آغاز شده و در حال حاضر در حدود هفت شهر این فیلم نمایش دارد كه به تدریج به آنها افزوده می شود.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

در آستانه نمایش «نارنجی پوش» تازه‌ترین اثر سینمایی داریوش مهرجویی، پرسنل و کارکنان کلیه سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم نارنجی پوش شدند.

 

سینما روز _ به نقل از روابط عمومی موسسه بین‌المللی فیلمیران، پخش‌کننده «نارنجی پوش» از صبح امروز پرسنل و کارکنان کلیه سینماهای نمایش دهنده «نارنجی پوش» با لباس نارنجی به استقبال تماشاگران خواهند رفت.

فیلم سینمایی «نارنجی پوش» به سرگروهی  سینما قدس در سینماهای پردیس آزادی، پردیس ملت، فرهنگ، پردیس زندگی، اریکه ایرانیان، سینما شکوفه، ایران، جوان، سپیده، فلسطین، عصرجدید، آستارا، شاهد، مرکزی، پارس، موزه سینما، پردیس کیان، پردیس راگا، کارون، گلریز، حافظ، دهکده، ماندانا، نور، پردیس تماشا، پایتخت و... در حال نمایش است.

حامد بهداد ، لیلا حاتمی، میترا حجار، طناز طباطبایی، همایون ارشادی، فردوس کاویانی، اردشیر رستمی، امید روحانی، محمدجوادجعفرپور، مهیار پورحسابی، کیانوش گرامی و... بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«نارنجی پوش» تازه ترین اثر داریوش مهرجویی داستان حامد آبان (حامد بهداد) عکاس حرفه ای مجلات و روزنامه‌ها است که با خواندن کتابی چنان تحت تاثیر پالایش محیط زیست و مبارزه با آشغال زایی می شود که با لباس نارنجی مخصوص رفتگران به شهرداری می پیوندد و با عنوان «نارنجی پوش لیسانسه» به شهرت می رسد اما اعتبار و محبوبیت حامد زندگی خصوصی و خانوادگی او را با سیلی از فراز و نشیب‌های عاطفی تند و ناگهانی به سمت و سویی دیگر می برد...

این فیلم در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر برنده چهار سیمرغ بلورین (بهترین فیلم سینمای آسیا، جایزه بین المذاهب ، جایزه ویژه هیات داوران و بهترین تدوین) شده بود. همچنین در شش رشته دیگر بهترین بازیگر نقش اول زن: لیلا حاتمی، بهترین بازیگر نقش دوم زن: میترا حجار، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه و بهترین صدابرداری کاندیدای دریافت جایزه شده بود.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

سریال جدید شبکه نمایش خانگی با نام «ساخت ایران» برخلاف پیش‌بینی‌ها در جذب مخاطب به اندازه‌ای که باید، موفق عمل نکرده است. 

 

سینما روز _ هرچند در سریال جدید شبکه نمایش خانگی با نام «ساخت ایران» و به کارگردانی محمد حسین لطیفی، ستارگان سینما از جمله محمدرضا گلزار بازی می‌کنند، اما فروش این سریال چندان رضایت بخش نبوده است.

قسمت اول و دوم این سریال در روزهای پایانی سال 90 به بازار عرضه شد که شنیده ها حاکی از آن است تنها 400 هزار نسخه از آن به فروش رسیده است. قسمت‌های دوم و سوم ساخت ایران که چند روزی است به بازار آمده نیز چندان از فروش رضایت بخشی برخوردار نبود.

آمار نشان می‌دهد که استقبال مخاطبان محصولات نمایش خانگی از تولیدات سینمایی بسیار بیشتر از سریال‌های شبکه خانگی است که مدتی است تولید و ارائه آن در کشور باب شده است، به گونه‌ای که در همین مقطع، فروش فیلم سینمایی «شرط اول» به کارگردانی مسعود اطیابی از سریال «ساخت ایران» بیشتر بوده است.

شاید بتوان گفت سابقه ذهنی آشناتر مخاطب نسبت به فیلم‌های سینمایی (با عکس‌ها، خبرها و مطالب مندرج در مطبوعات) دلیل اصلی این برتری بوده است. از سویی باید نبود فضاسازی و تبلیغات مناسب، پیش از ورود یک سریال برای شبکه نمایش خانگی را دلیل موفق نبودن این دست کارها به ویژه در ابتدای توزیع قلمداد کرد ضمن آن که کیفیت اثر و تبلیغات دهان به دهان، در این شرایط بهترین راه برای موفقیت اینگونه کارها در ادامه توزیع به شمار می‌رود.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

«نارنجی پوش» از چهارشنبه این هفته ـ ۲۳ فروردین ماه ـ با ۴۰ سینما نمایش خود را آغاز خواهد كرد

 

سینما روز _ علی سرتیپی ـ مدیرعامل موسسه پخش «فیلمیران» ـ كه پخش فیلم سینمایی «نارنجی پوش» را در اختیار دارد گفت: این فیلم سینمایی از چهارشنبه صبح (۲۳ فروردین ماه) در گروه سینمای «قدس» روی پرده خواهد رفت.

 

وی ادامه داد: ۲۰ سینما در تهران و ۲۰ سینما در شهرستان ها به نمایش «نارنجی پوش» اختصاص خواهد یافت بنابراین این فیلم نمایش خود را با مجموع ۴۰ سینما در كل كشور آغاز می كند.

 

سرتیپی كه موسسه تحت مدیریتش پخش «گشت ارشاد» را نیز برعهده دارد، درباره وضعیت نمایش این فیلم هم بیان كرد: هنوز هیچ چیزی درباره وضعیت این فیلم مشخص نیست.

 

 از روز گذشته ـ ۱۹ فروردین ماه ـ اكران فیلم «خصوصی» در تعداد سینماهای باقی مانده اش به پایان رسید و سینماهای این فیلم فعلا فیلم های اكران قبل از نوروزی را نمایش می دهند تا روز چهارشنبه كه «نارنجی پوش» داریوش مهرجویی اكران شود.

 

«نارنجی پوش» نوشته مشترک مهرجویی و وحیده محمدی فر براساس طرحی از وحیده محمدی فر داستان حامد آبان عکاس حرفه ای مجلات و روزنامه ها است که با خواندن کتابی چنان تحت تاثیر پالایش محیط زیست و مبارزه با آشغال زایی می شود که با لباس نارنجی مخصوص رفتگران به شهرداری می پیوندد و با عنوان «نارنجی پوش لیسانسه» به شهرت می رسد اما اعتبار و محبوبیت حامد زندگی خصوصی و خانوادگی او را با سیلی از فراز و نشیب های عاطفی تند و ناگهانی به سمت و سویی دیگر می برد...

 

نقش اصلی «نارنجی پوش» یعنی این عکاس را حامد بهداد در نخستین همکاری خود با مهرجویی بازی می کند.

 

لیلا حاتمی، طناز طباطبایی، فردوس کاویانی، همایون ارشادی، اردشیر رستمی، امید روحانی، محمدجوادجعفرپور، مهیار پورحسابی، کامشاد کوشان، علی عابدینی، کیانوش گرامی، سیمون سیمونیان، علی اصغر طبسی، فرهنگ سروری، اکبر محمدی فر ، پروین میکده ، امیر سیدی ، فرامرز روشنایی، شاهین جعفری، علیرضا حائری، امید علیمردانی، محمدرضا جعفرپور و میتراحجار بازیگران «نارنجی پوش» هستند.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 ... 19 صفحه بعد