سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

حمید اعتباریان از انتخاب لیلا اوتادی برای بازی در فیلم «شیطان شلوار لی می پوشد» و مذاکره با فرزاد موتمن برای کارگردانی این فیلم خبر داد. 

 

تهیه کننده فیلم سینمایی «شیطان شلوار لی می پوشد» با بیان این خبر به خبرنگار سینماپرس افزود: اوتادی قرار است در این فیلم در نقش شیطان بازی کند. هنوز نقش مقابل این بازیگر مشخص نیست.

وی ادامه داد: نام این فیلم تغییراتی اندک خواهد داشت و احتمالا تا یک ماه و نیم دیگر این فیلم را کلید خواهیم زد. طرح این فیلم را به پیمان عباسی دادم و این نویسنده فیلمنامه آن را بازنویسی کرده است.

اعتباریان در مورد بازیگران این فیلم توضیح داد: فیلم «شیطان شلوار لی می پوشد» 6 بازیگر اصلی خواهد داشت که تصمیم دارم در این فیلم هم از بازیگران چهره و هم بازیگران تازه کار استفاده کنم.

تهیه کننده «سن پترزبورگ» افزود: این فیلم در ژانر طنز و کمدی است و با بیان مسائل اجتماعی در شکلی جدید فضایی تازه را به تصویر می کشد.

وی خاطرنشان کرد: چند گزینه برای کارگردانی این فیلم در نظر دارم و به دنبال کارگردانی برای این فیلم هستم که بتواند به فضای فیلم نزدیک شود. در همین زمینه فرزاد موتمن صحبت هایی داشته ام اما هنوز حضور ایشان به عنوان کارگردان این فیلم قطعی نشده است.

اعتباریان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به مشکلات به وجود آمده برای فیلم «گشت ارشاد» واهمه ای برای ساخت فیلم اخیر خود ندارید، تصریح کرد: ما خطر قرمزها را می شناسیم پس واهمه ای از ساخت فیلم نداریم.

بنابراین گزارش، «شیطان شلوار لی می پوشد» داستان مردی است که می خواهد خودکشی کند و شیطان در نقش یک زن از او درخواست می کند تا 6 آرزو کند تا در پایان روحش را به او هدیه کند. در واقع این فیلم اشاره ای کوچک به شیطنت های شیطان دارد.

«حمید اعتباریان» در کارنامه تهیه‌کنندگی خود تا کنون فیلم‌های «سن‌پطرزبورگ»، «سنگ، کاغذ، قیچی»، «لبه پرتگاه»، «ستاره‌ها (جلد 1: ستاره می شود)، «ستاره‌ها (جلد 3: ستاره بود) و «شام عروسی» را به ثبت رسانده است.

 

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

Image

 

 

هنوز نگذشته ایامی چند که برای اضافه شدن رهن خانه کوچکش در حاشیه کرج، به مرد ۲۰۰ میلیون دلاری سینمای ایران پیغام دادم برای یک میلیون تومان کمک، اتفاقی نیفتاد!

 

 

 درگذشت شاپور قریب کارگردان قدیمی سینمای ایران تعدادی از سینماگران را واداشت که در رثای قریب چند خطی بنویسند. عباس رافعی که زمینه کارگردانی آخرین فیلم شاپور قریب را فراهم کرده بود نیز چندخطی درباره قریب نوشته است. متن یادداشت رافعی را به نقل از «بانی فیلم» می خوانید:

 

تا همین دیروز هیچکس سراغی از او نمی گرفت

 

حالا که قریب، غریبانه رفت سیل گفتگو و خاطره و یادداشت عاشقان و همکاران شاپور، یکی پس از دیگری چاپ و نشر می یابد. غافل از اینکه تا همین دیروز هیچکس سراغی از او نمی گرفت.هنوز نگذشته ایامی چند که برای اضافه شدن رهن خانه کوچکش در حاشیه کرج، به مرد ۲۰۰ میلیون دلاری سینمای ایران پیغام دادم برای یک میلیون تومان کمک، اتفاقی نیفتاد!

 

 

نگران قطع حقوق ماهی ۱۸۰ هزار تومان اش بود

 

هنوز نگذشته ایامی چند که همسرش نگران قطع حقوق ماهی ۱۸۰ هزار تومانی اش بود و آقای سینمای ایران انجامش داد. هنوز نگذشته ایامی چند از دلواپسی های افسانه بایگان و پیگیری هایش برای خانه اش. هنوز نگذشته ایامی از حضور نمادین اصغر فرهادی عزیز و عزت سینمای ایران در منزلش...

 

هنوز مانده ایامی چند

فیلم «ملاقات» در حسرت پرده سوخت و چه بسا فیلم هایی از دیگران که حتی نامشان در خاطر نمانده. شاپور که رفت. هنرمندان غریب دیگر را دریابیم که در کوچه پس کوچه های ایران عزیز شب را گرسنه می خوابند. هنوز مانده ایامی چند ...

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

روزهای زندگی یکی از تازه ترین تلاش های سینمای ایران در راستای به تصویر کشیدن گوشه هایی از حقایق پیدا و پنهان دوران هشت ساله دفاع مقدس به حساب می آید.دورانی که یقیناً آن قدر از وجوه مختلف دراماتیک برخوردار بوده است که کارگردانان سینمای جنگ می توانند تا سال های متمادی از این خوان گسترده بهره برده،بدون آن که در ورطه تکرار و کلیشه های رایج بغلطند.
وِیژگی اصلی و حسن بزرگ فیلم در این است که در یک دنیای بی زمان و مکان سیر نمی کند و شخصیت هایی تعریف شده،مکانی خاص و زمانی مشخص از روزهای پایانی جنگ را پیش روی مخاطبش قرار می دهد؛پزشکان فداکار و پرستاران ایثارگری که علیرغم پذیرش قطعنامه از سوی ایران،در یک بیمارستان صحرایی به همراه انبوهی از مجروحین جنگی دچار حمله غیرمنتظره دشمن می شوند و چاره ای جز مقاومت جانانه ندارند.شیخ طادی به سرعت و بدون مقدمه چینی اضافه،بیننده را به فضای فیلم رهنمون ساخته و ویژگی های شخصیتی کاراکترهای معدود آن را به تصویر می کشد.
قهرمانان فیلم دکتر امیرعلی علوی (حمید فرخ نژاد) وهمسرش لیلا (هنگامه قاضیانی) هستند که دلاورانه،بسان یک رزمنده ایستادگی کرده و از هیچ تلاشی در راه خدمت و امدادرسانی به هموطنانشان دریغ نمی کنند.صحنه کلیدی و درخشان فیلم،سکانس اعلان برقراری صلح بین طرفین جنگ است که علاوه بر نمایش عکس العمل همراه با بهت و شگفتی سربازان ایرانی،سکانس های بعدی را که تصویرگر حملات ناجوانمردانه نیروهای عراقی است بسیار تکان دهنده جلوه می دهد.در برابر قهرمانان فیلم،آدم هایی چون سامان (کورش سلیمانی) هستند که از جنسی دیگر هستند و تنها به عافیت طلبی و آرامش دنیوی خود می اندیشند.آن ها که اگر فرصتش دست دهد از خیانت به هم رزمان خویش هم دریغ نورزیده و راه خویش را از همگان جدا می سازند.آن ها که در دوران پس از جنگ نیز ردپایشان پررنگ تر از همیشه دیده می شود.
یکی از ضروریات غیرقابل انکار فیلم های موسوم به جنگی،برخوردار بودن از جلوه های ویژه میدانی و رایانه ای است که از این حیث روزهای زندگی نمره قبولی می گیرد.این مساله به خصوص در صحنه های مربوط به حملات هوایی و زمینی دشمن بعثی و نیز سکانس های دشوار اعمال جراحی نمود می یابد.با این همه فیلمنامه روزهای زندگی نمی تواند هم پای کارگردانی جلوه های ویژه آن،در جذب و جلب نظر تماشاگر کنجکاو فیلم موفق جلوه کند.پس از حضور شخصیت های فیلم در پناهگاه بیمارستان،انتظار می رود که ضمن ایجاد تعلیق مضاعف،داستانک های جذابی نیز برای پیشبرد درام فیلم در نظر گرفته شده باشد. انتظاری که برآورده نمی شود و تنها تعلیق فیلم در ماجراجویی های کم و بیش کلیشه ای شخصیت لیلا خلاصه می شود.در عین حال قضیه نابینا شدن دکتر علوی در شکل و شمایل کنونی بسیار عجیب،سؤال برانگیز و فاقد کاربرد می نماید.به خصوص آنکه دکتر پس از نابینا شدن،کارهایی را انجام دهد که در شرایط بینایی کامل نیز انجامشان دشوار است.به عنوان نمونه نگاه کنید به سکانس درگیری دکتر با سرباز متجاوز عراقی که چندان باورپذیر نمی نماید.
روزهای زندگی آشکارا فیلمی ضدجنگ است.فیلمی که نه تنها جنگ را تقدیس نمی کند بلکه در جای جای فیلم نشانه هایی از نکوهش و طرد این پدیده خانمان برانداز دیده می شود.اما آن چه که به شکلی اغراق شده در فیلم مطرح می شود قضیه انسان دوستی و احساس ترحم طرفین درگیری نسبت به یکدیگر است.مساله جالب توجهی که پیش از این به گونه ای ظریف در فیلم سینمایی اتوبوس شب ساخته کیومرث پوراحمد نیز مطرح شده بود،در این جا آن قدر گل درشت به تصویر درآمده که می تواند واکنش منفی مخاطبان را در پی داشته باشد.مثلاً می توان به صحنه های مربوط به رفتار انسان دوستانه با اسیر عراقی اشاره کرد که تا حدی اغراق آمیز به نظر می رسد.
اینچنین است که دامنه علامت سؤال ها تا پایان بندی فیلم همچنان ادامه یافته تا پایانی نچسب و نه چندان باورپذیر را شاهد باشیم. پایانی که هر چند با نمایش شعاع های نورانی،بسیار تماشایی به تصویر درآمده اما از منظری دیگر واقع گرایی اثر را به شدت تحت شعاع قرار داده و پایانی بسیار خوش بینانه را رقم زده است.ضمن اینکه مشخص نمی شود چطور رزمنده دلیری (کریم اکبری مبارکه) که مدتی چند در بستر بیماری قرار داشته است به یکباره از جای برمی خیزد و ضمن از پای درآوردن دشمنان،به گونه ای اسطوره ای زمینه نجات برخی از مجروحان را فراهم می کند.
با این همه ساخت فیلم های قابل اعتنایی چون روزهای زندگی از پتانسیل فراوانی که هنوز در حوزه سینمای دفاع مقدس وجود دارد حکایت کرده و بر لزوم پرداختن بیشتر به سوژه هایی بکر و کمتر کار شده این حوزه حکایت می کند.با وجود کارگردانان امتحان پس داده ی این عرصه،سینمای دفاع مقدس بیش از هر چیز به نگاهی نواندیش در نگارش فیلمنامه نیازمند است. فیلمنامه هایی که واقعیات جنگ را بیش از مصلحت طلبی های این و آن در نظر گرفته و بتوانند آیینه تمام نمای روزهایی باشند که زندگی بسیاری با آن معنا یافته است.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : شنبه 20 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

 

 فیلم سینمایی "اسب حیوان نجیبی است" بدون هیچگونه تغییر نسبت به نسخه اکران و توسط موسسه تصویر گستر پاسارگاد و پخش دنیای هنر به صورت گسترده در سراسر کشور توزیع شد.
محصول آینده این موسسه فیلم سینمایی در امتداد شهر (علی عطشانی) و محصول پیشین این موسسه نیز فیلم سینمایی اخلاقتو خوب کن (سید مسعود اطیابی) بوده است.

بازیگران مطرحی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند عبارتند از : رضا عطاران ، حبیب رضایی ، پارسا پیروز فر ، مهتاب کرامتی ، باران کوثری ، کارن همایونفر ، مهران احمدی ، ماهایا پطروسیان ، بابک حمیدیان ، اشکان خطیبی ، احمد مهرانفر ، محمد باغبانی و صدای پانته آ بهرام
از عواملی که در این پروژه سینمایی حضور داشته اند میتوان به سلیمان علی محمد (تهیه کننده) ، محمدرضا سکوت (مدیر فیلمبرداری) ، کارن همایونفر (موسیقی) ، شیما منفرد (تدوین) ، بهرنگ دزفولی زاده (عکاس) و حمید رضایی و سلیمان علی محمد (سرمایه گذار) اشاره کرد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است چند نفر از ساعت ده شب تا حوالی بامداد ناخواسته با هم همراه میشوند ...

این فیلم پنجمین ساخته عبدالرضا کاهانی پس از فیلمهای "آدم" ، "آنجا" ، "بیست" و "هیچ" میباشد.کاهانی پس از این فیلم "بی خود و بی جهت" را ساخت.نویسنده فیلمنامه نیز خود کاهانی بوده است.
فیلم کاهانی در پائیز سال 89 کلید خورد.این فیلم برای اکران عمومی به مشکلات متعددی برخورد کرد.از اصلاحیه های زیاد تا ممنوعیت تبلیغ برای فیلم.سرانجام با حدود 5 دقیقه موارد اصلاحی از 13 آذر ماه سال 90 با سرگروهی عصر جدید به روی پرده سینماها آمد و توانست فروش خود در کل کشور را از مرز 1 میلیارد تومان عبور دهد.پخش کننده "اسب حیوان نجیبی است" در زمان اکران بر عهده فیلمیران بوده است.

دکتر بهنام اوحدی که به عنوان روانپزشک در مورد این فیلم صحبت کرده و در نسخه عرضه شده گنجانده شده نظرات خود را اینطور بیان میکند:یکی از نکاتی که این فیلم نشان میدهد این است که چگونه مردم در برابر مامور پلیس هراسان و دستپاچه میشوند.او یکی از دلایلی که کاراکترهای فیلم هیچگونه تماسی با پلیس نمیگیرند را شرطی شدن آنها بیان کرد.از نظر او تعلیق فیلم و پایان مبهم آن یکی از هنرهای کارگردان فیلم است.همچنین از دیدگاه این روانپزشک یکی از نکات منفی این فیلم حدس زدن انتهای فیلم توسط بیننده به دلیل جو نیکوکاری و همدلی بین کاراکترها بوده است.
به گفته ی علی ظهوری (منتقد) : کاهانی در پنجمین ساخته خود تلاش کرده با سرگردان بودن آدمها در شهری تاریک و خلوت ، تنهایی و بی فردا بودنشان را نشان دهد اما متاسفانه بخش مهمی از فیلمش تبدیل به فیلمی صرفا جهت خنده شده و بیشتر بار قصه را بازیگران به دوش میکشند.

از دیدگاه سید جواد صفوی (منتقد) نیز میتوان "اسب حیوان نجیبی است" را به عنوان یک کمدی هم دید و با شخصیت هایش ارتباط برقرار کرد و این را میتوان به عنوان یک شاخصه مهم برای این فیلم در نظر گرفت.چرا که کاهانی توانسته در پس یک اثر مستقل سینمایی ، حرف و دغدغه خود را به تماشاگر منتقل کند که کمتر فیلمسازی را در سینمای خودمان سراغ داریم که هم فیلم بسازد و هم حرفی بزند که میخواهد.

این فیلم همچنین برنده جایزه ویژه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و همینطور برنده تندیس جشن خانه سینما برای بهترین بازیگر نقش اول مرد (رضا عطاران) شده است.گفتنی است این فیلم پس از کش و قوس های فراوان در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در بخش نوعی نگاه (خارج از مسابقه) حضور داشته است.
یکی از نکات قابل توجه در مورد این فیلم اقدام تحسین برانگیز و قابل تقدیر موسسه تصویر گستر پاسارگاد این است که هیچگونه اصلاحیه و حذفیاتی شامل حال این فیلم نشد و این عمل قابل تقدیر و تشکر است.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

 

«غلامرضا فرجی» نایب رئیس انجمن سینماداران درباره پخش فوتبال از سالن‌ سینماها در ایام برگزاری مسابقات جام ملت‌های اروپا گفت: دو هفته گذشته با اداره نظارت و ارزشیابی هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم درخواست مجوز کردیم و روز گذشته (چهارشنبه 17 خردادماه) اداره نظارت و ارزشیابی به انجمن سینماداران پاسخ دادند که با هماهنگی و اخذ مجوز از اماکن سالن‌های متقاضی می‌تواند مسابقات فوتبال را پخش کنند.

وی در ادامه افزود: حسب آنچه که اداره نظارت و ارزشیابی اعلام کرده است، خارج از سانس موظف سینمادارها می‌توانند فوتبال جام ملت‌ها را از سالن‌های سینما پخش نمایند و در سانس معمول و موظف اجازه پخش فوتبال داده نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از روزها دو مسابقه فوتبال ممکن است انجام شود گفت: اگر مسابقات فوتبال همزمان با سانس موظف باشد سینماداران نمی‌توانند آن فوتبال را پخش کنند. به طور مثال در روز جمعه دو فوتبال در زمان‌های 20:15 و 23:15 انجام می‌شود که طبعا با این تصمیم تنها ساعت 11:15 سالن‌ها می‌توانند فوتبال پخش کنند.

فرجی در ادامه افزود: بستگی به استقبال مخاطب دارد اگر استقبال خوب باشد دوباره با اداره نظارت و ارزشیابی رایزنی می‌کنیم و با اخذ مجوز از صاحبان فیلم، سالن‌ها می‌توانند فوتبال‌ را در سانس‌های موظف نمایش دهند درصورت استقبال مخاطب، با اخذ مجوز از صاحب فیلم و اداره نظارت و ارزشیابی می‌توانیم درسانس‌های موظف هم فوتبال را نمایش دهیم.

وی در ادامه گفت: استنباط من این است که پردیس‌های سینمایی و سینماهایی که سه سالن دارد بتوانند مجوز بگیرند البته بستگی به به استقبال مخاطب از پخش فوتبال در سالن‌های سینما خواهد داشت.

وی در ادامه به تعداد سالن‌های متقاضی اشاره کرد و گفت: تا روز گذشته سینماهای که تقاضای پخش فوتبال داشتند، پردیس‌های آزادی، ملت ، زندگی، شکوفه، تماشا، راگا، کیان، ایوان شمس، سینماهای ایران، استقلال، آفریقا، سپیده، جوان و دهکده بود. فردا اولین روز جام ملت‌های اروپا است که با اخذ مجوز از اماکن این سالن‌ها فوتبال را پخش می‌کنند البته به تعداد این سالن‌ها اضافه خواهد شد.

نایب رئیس انجمن سینماداران درباره مبلغ بلیت سینماها برای پخش فوتبال گفت: مبلغ بلیت پردیس‌های سینمایی 10 هزار تومان و بلیت سالن‌های سینماها 8 هزار تومان خواهد بود.

 

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

 

گراني‌ها حول شرايط اقتصادي سينماي ايران و بحران مخاطب با شروع رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا، المپيك لندن و در ادامه ماه مبارك رمضان، وارد فاز تازه‌اي مي‌شود؛ اگر تدبيري انديشيده نشود. چرا كه اين رويدادها به شدت روي مخاطب سينمارو تأثيرگذار خواهد بود، در گزارش امروز نظر غلامرضا موسوي و سعيد حاجي‌ميري 2 تن از تهيه‌كنندگان سينماي ايران را جويا شده‌ايم، موسوي معتقد است كه با تكيه بر برنامه‌ريزي درست و طراحي يك مجموعه تبليغاتي مي‌توان اكران تابستاني خوبي را رقم زد. گرچه حاجي‌ميري معتقد است، فضاي عمومي جامعه اساساً بخاطر مشكلات معيشتي چندان تمايلي به سينما رفتن ندارد و اگر اين رويدادها هم با اكران تابستان همزمان نبود، باز هم فصل پر رونقي براي سينما رقم نمي‌خورد.

غلامرضا موسوي تهيه‌كننده سينما در همين رابطه به «باني‌فيلم» مي‌گويد: در حال حاضر فضاي سينماي ايران خوب نيست و عدم اقبال عمومي از سينما در اكران ماه‌هاي اخير به خوبي بيانگر اين نكته است، ضمن اينكه تهيه‌كنندگان فيلم‌هايي كه مي‌تواند به جذب مخاطب كمك كند نيز عملاً ترجيح داده‌اند كه فيلمشان را اكران نكنند.

وي اينگونه ادامه مي‌دهد: اين اتفاق دلايل متعددي دارد كه يكي به فضاي موجود سينماي ايران بر مي‌گردد، به همين جهت است كه فيلم‌هايي كه مي‌توانند گيشه خوبي داشته باشند به سمت اكران نمي‌روند. اگر به فيلم‌هاي اكران شده و نيز فيلم‌هايي كه قرار است اكران شود، نگاهي بيندازيد، متوجه مي‌شويد كه اين فيلم‌ها از نظر جذب مخاطب زير متوسط هستند، البته به جز يك مورد كه به نظر مي‌رسد،‌ فيلم «خوابم مي‌آد» (رضا عطاران) باشد.
از سوي ديگر مسابقات فوتبال مي‌تواند جواناني را كه سينما رو هستند، خانه‌نشين كند و اين اتفاق ضريب بيشتري براي شرايط نامناسب فعلي ايجاد مي‌كند، ضمن اينكه عدم ارائه فيلم‌هاي خوب و تبليغات گران باعث مي‌شود تا اگر فيلمي هم اكران شود نتواند اقبال چنداني پيدا كند.
موسوي با تأكيد بر برنامه‌ريزي دقيق و درست براي برون رفت از شرايط فعلي،‌ به اين مهم اشاره مي‌كند: اگر برنامه‌اي دقيق طراحي شود كه متأسفانه سينماي ايران فاقد چنين برنامه‌اي است، قطعاً به نتيجه بهتري خواهيم رسيد. متأسفانه مسؤولان صنوف دولتي در اين زمينه هيچ برنامه‌اي ندارند و فقط شعار مي‌دهند. اگر برنامه‌اي در كار باشد، مي‌توان با تبليغات گسترده و جلب توجه مخاطب نسبت به سينماي اكران و نيز اكران فيلم‌هايي كه مي‌توانند با مخاطب ارتباط خوبي برقرار كنند، گامي برداريم كه از شرايط يأس‌آلود كنوني گذر كنيم. برنامه‌ريزي براي اكران بايد شامل يك كمپينگ برنامه يا يك مجموعه برنامه باشد كه چگونگي تبليغات، اكران و... فيلم در آن لحاظ شده باشد و راه‌هاي مختلفي را بايد طراحي و آن را به صورت يك مجموعه واحد اجرا كرد يعني اگر هر بخش را به تنهايي اجرا كنيم مي‌تواند قابل قبول باشد، اما جوابگو نيست. اصولاً تبليغات در شرايط امروز دنيا، به صورت يك مجموعه اجرا مي‌شود يعني اينگونه نيست كه در مورد بحث تبليغات شما فقط به يك شاخه از تبليغات فكر كنيد و برايش برنامه داشته باشيد، گر چه در كنار اين ماجرا اقدامات ديگري هم لازم است، به عنوان مثال شايد تهيه‌كننده‌اي تشخيص دهد كه در مقطعي از نمايش فيلمش،‌ تمام سانس‌هايش را بليت نيم‌بها بفروشد، يا شايد نياز به اين باشد كه هنرمندان سينما همگي دست به دست هم بدهند و براي كشاندن تماشاگر به سينما تبليغات كنند و جلوي سينماها از مخاطبان پذيرايي كنند.

اين تهيه‌كننده سينما معتقد است كه با توجه به شرايط نامناسب اكران بهار و در ادامه همزماني اكران تابستان با مسابقات جام ملت‌هاي اروپا و المپيك لندن اگر برنامه‌ريزي درستي به شكل يك مجموعه طراحي گردد و در ضمن فيلم‌هاي گيشه‌داري هم اكران شود، مي‌توان تابستان خوبي را براي سينماي ايران رقم زد. در غير اين صورت با توجه به شرايط بدي كه با آغاز سال جديد شروع شده، هر روز بدتر از روز گذشته خواهد شد.

وي مي‌گويد: مشكل ما اين است كه برنامه نداريم،‌ اگر برنامه داشته باشيم مي‌توانيم با هر اتفاقي مبارزه مثبت كنيم. متأسفانه دوستان ما تصور مي‌كنند كه با برگزاري فلان شورا و جلسات و تشكيل يك سازمان مشكلات سينما حل مي‌شود، در صورتي كه مشكلات سينما فقط با برنامه‌ريزي حل خواهد شد. فقط با همدلي و اتحاد مجموعه سينماي ايران است كه مي‌توانيم از شرايط فعلي رهايي پيدا كنيم يعني همه در كنار هم و به دور از مسئوليت‌ها و اختلافات و... به وحدت و يگانگي برسيم و در ادامه برنامه نيز ارائه كنيم. در غير اين صورت آينده سينماي ايران به اين سمت خواهد رفت كه تا دولت پول ندهد، فيلمي ساخته نمي‌شود. تجربه هم نشان داده كه اين فيلم‌ها نمي‌فروشد و اين وسط سالن‌هاي سينما به دليل نيامدن مخاطب با مشكل جدي روبرو خواهد شد.

اما سعيد حاجي ميري يكي ديگر از تهيه‌كنندگان سينماي ايران مي‌گويد: آشفتگي‌اي كه در مديريت سينما چه دربخش دولتي و چه دربخش صنفي وجود دارد و عدم يكپارچگي مسئولان و در مجموع خود سينما به اين شرايط دامن زده است. شما نگاه كنيد نهادهايي مانند شهرداري، سازمان تبليغات، ارشاد، تلويزيون و ... در اين عدم يكپارچگي بسيار مؤثر بوده‌اند.
وي مي‌گويد: در حال حاضر سينما شرايطي دارد كه فقط مي‌تواند علائم حياتي اوليه‌اش را حفظ كند، در غير اين صورت اين توقع كه مسؤولان بيايند وهمت كنند و اين آسيب را از بين ببرند، كمي غيرواقع‌بينانه است. چه كسي قرار است اين تصميمات را اتخاذ كند؟ يعني كساني كه متولي اين امر هستند جز اينكه يك سري حرف‌هاي قشنگ بزنند، چه اقدام عملي را انجام داده‌اند؟ ضمن اينكه هميشه كليت سينما متأثر از روحيه حاكم بر جامعه بوده است.
وي با مؤثر دانستن شرايط اقتصادي مردم در گرايش به سمت سينما، مي‌گويد: مردم در حال حاضر بيشتر درگير مسايل مربوط به گراني و به شدت نگران مسايل روزمره خودشان هستند، يعني در شرايط موجود، سينما مسئله اول مردم نيست، مردم زماني به فكر سينما مي‌افتند كه نشاطي داشته باشند و از مشكلاتشان فراغت پيدا كنند. در نتيجه همه چيز به فيلم خوب يا بد برنمي‌گردد و مشكلات معيشتي مردم به شدت تأثيرگذار است، ضمن اينكه وقايعي مانند توقف اكران دو فيلم در اكران نوروزي امسال نيز يك دلزدگي‌اي در مردم ايجاد كرده است. از سوي ديگر كيفيت فيلم‌ها نيز به شدت افت كرده است و چند فيلم با كيفيت هم عمدتاً توليد بخش دولتي هستند و مأموريت‌هاي دولتي را دنبال مي‌كنند.
به عقيده من حتي اگر تابستان امسال با جام ملت‌هاي اروپا و المپيك لندن هم همزمان نبود، تصور نمي‌كنم كه با فصل چندان پر رونقي روبرو بوديم.وي با توجه به تمامي اين شرايط، نقش تبليغات براي فيلم‌ها را بسيار مؤثر مي‌داند: در حال حاضر تبليغات بسيار خوبي براي يكي دو فيلم روي پرده شده است، اما چرا مردم باز به سينما نمي‌روند؟ يعني اين دلمردگي ناشي از شرايط اقتصادي مردم باعث مي‌شود، حتي اگر فيلم‌هاي پرمخاطبي هم اكران شود، از دست بروند.
اين تهيه‌كننده سينما در پايان بر اين باورست: ابر و باد ومه و خورشيد و فلك بايد در كار باشند تا سينما به شرايط مطلوب برگردد. فقط با يكي از اين عوامل نمي‌توان به نتيجه رسيد، ما داريم فقط راجع به يك عامل صحبت مي‌كنيم: فيلم خوب و جذاب؛ اينجا بايد مثال درشكه چند اسبه را زد، اگر يكي از اين اسبها بدود و ديگر اسبها فقط ايستاده باشند، اين درشكه دور خودش مي‌چرخد و راه نمي‌افتد.
اگر من در شرايط فعلي فيلم «پسرآدم، دخترحوا» را آماده اكران داشتم، هيچ‌گاه آن را اكران نمي‌كردم، اساساً نه فقط در تابستان، بلكه فعلاً دست نگه مي‌داشتم. چون شيب جامعه به سمتي نيست كه به سينما بيايد و شيب معكوسي دارد.

حقوق ماهيانه بسياري از افراد طبقه متوسط جامعه، بين 500 تا 700 هزار تومان است، در حاليكه امروز خط فقر، زير 5/1 ميليون تومان حقوق ماهيانه است، يعني مردم صبح تا شب درگير اين موضوع هستند كه چگونه با اين حقوق محدود زندگي‌شان را اداره كنند. اين مخاطب چه انگيزه‌اي براي سينما رفتن دارد؟ بحث من اين نيست كه سينما ارزان يا گران است، مي‌خواهم بگويم در چنين شرايطي مخاطب ديگر دليلي براي سينما رفتن ندارد، در حاليكه قشر متوسط جامعه است كه سينما را سرپا نگه مي‌دارد، نه قشر مرفه جامعه؛ به همين نسبت نيز ممكن است در بخش ديگري از جامعه، به لحاظ سياسي سمپاتي‌هايي وجود داشته باشد. در مجموع تصور مي‌كنم فضاي عمومي جامعه، تمايلي براي سينما رفتن ندارد و عوامل بيروني هم كمك مي‌كند كه اين حال بد (در ارتباط با سينما) تداوم پيدا كند.
ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
Image

 فیلم سینمایی «چ» (درباره شهید چمران) به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی 15 تیرماه جلوی دوربین می‌رود.

 

با انجام مراحل پیش‌تولید و تکمیل شدن بازیگران، فیلم سینمایی «چ» 15 تیرماه جلوی دوربین می‌رود.

مدتی است پیش‌تولید فیلم آغاز شده است و گروه در تلاش‌اند تا مقدمات ساخت فیلم را به خوبی فراهم نمایند.

بنابراین گزارش، بازیگر نقش «شهید چمران» از بازیگران سینما و تلویزیون انتخاب شده و نابازیگر نیست. هنوز نام این بازیگر فاش نشده و به‌زودی توسط سازندگان فیلم اعلام می‌شود.

حاتمی‌کیا در فیلم سینمایی «چ» (درباره شهید چمران) سراغ دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران رفته است و از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد 1358 زندگی شهید چمران را روایت کرده است.

چندی پیش ابراهیم حاتمی‌کیا برای بازبینی لوکیشن در منطقه اورامانات کرمانشاه حضور داشت.

«چ»  با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و به تهیه‌کنندگی مهدی کریمی ساخته خواهد شد.

 

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

Image

 

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «هوش سیاه 2» در لوکیشن زندان واقع در «دهکده مقاومت» تهران ادامه دارد و قرار است تا یک ‌ماه دیگر کار گروه در این لوکیشن به پایان برسد.

 

 

 مسعود آب‌پرور کارگردان سریال «هوش سیاه» درباره روند تولید سری دوم این مجموعه گفت: «طی روزهای اخیر تصویربرداری، طبق برنامه پیش رفته‌است و تا کنون بازیگرانی چون کیهان ملکی، حسین سحرخیز و کاظم هژیرآزاد بعنوان چهره‌های تازه این مجموعه در کنار کیکاووس یاکیده، حمید ابراهیمی، هرمز سیرتی، سپهر گودرزی و میثاق جمشیدی مقابل دوربین رفته‌اند. در روزهای آینده زهرا سعیدی نیز به جمع این بازیگران خواهد پیوست.»


آب‌پرور درباره ترکیب بازیگران تیم پلیسی مجموعه هم توضیح داد: «حسین یاری و امیررضا دلاوری در آینده‌ای نزدیک مقابل دوربین خواهند رفت و در ادامه تعدادی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون هم به این ترکیب خواهند پیوست که به مرور معرفی خواهند شد.»
 

کارگردان مجموعه تلویزیونی «هوش سیا2» درباره برخی شنیده‌ها و تحلیل‌ها درباره تشابه این مجموعه با برخی سریال‌ها و فیلم‌های خارجی هم گفت: «طبیعتاً در سال‌های اخیر هر‌گاه بحث زندان و مسئله گریز از آن پیش می‌آید، ذهن مخاطب به‌ویژه مخاطبان جوان‌تر آثار تلویزیونی، به سمت سریال امریکایی «فرار از زندان» می‌رود. اما از آنجا که فصل دوم «هوش سیاه» به لحاظ روایت داستان در ادامه فصل اول آن باید باشد، طبیعتاً کیفیت فرار کامران از زندان هم باید متناسب با این فضای داستانی و مختص سریال «هوش سیاه» باشد و نمی‌تواند ارتباطی با سایر فیلم‌ها و سریال‌ها داشته باشد.»


آب‌پرور در ادامه درباره حجم تمهیدات تکنیکی و رایانه‌ای برای ساخت سری دوم هوش سیاه هم تأکید کرد: «سریال «هوش سیاه» از‌‌ همان ابتدا به جرایم رایانه‌ای و اینترنتی اختصاص داشته و در ادامه نیز روند داستان همین گونه ادامه خواهد داشت. البته تکنیک‌های رایانه‌ای و پدیده‌های تکنولوژیک در سری دوم نقش جدی‌تر و پررنگ‌تری خواهند داشت.»


کارگردان «هوش سیاه» در پاسخ به این سوال که آیا نگران عدم ارتباط مخاطبان با این حجم از مسائل تخصصی و تکنیکی نیستید؟ گفت: «حس نگرانی مشابهی در سری اول هوش سیاه هم وجود داشت و ما طیف اصلی مخاطبان خود را جوانان فرض کرده بودیم اما بعد از پخش سریال و بررسی آمار و اطلاعات مرکز نظرسنجی سازمان صداوسیما دریافتیم که در واقع امر، این گونه نبوده‌ و کسانی که خیلی هم با رایانه و اینترنت آشنایی نداشته‌اند با علاقمندی آن را دنبال کرده بودند.

آب‌پرور تأکید کرد: «همین‌جا قول می‌دهم که درام سری دوم «هوش سیاه» به نسبت فصل اول بسیار پرکشش‌تر و جذاب‌تر خواهد بود.»


مجموعه تلویزونی «هوش سیاه2» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی سیدمرتضی فاطمی مقابل دوربین رفته و فیلمنامه این مجموعه را همچون سری اول، آرش قادری به رشته تحریر درآورده‌است. در این مجموعه ایفای دو نقش اصلی همچنان برعهده حسین یاری و کیکاوس یاکیده خواهد بود و بازیگران دیگری چون حسین سحرخیز، کیهان ملکی، حمید ابراهیمی، امیررضا دلاوری، سپهر گودرزی، پرویز سیرتی، میثاق جمشیدی، سعید دولتی، حسن خوانساری، کاظم هژیرآزاد، زهرا سعیدی و... ایفای سایر نقش‌ها را برعهده دارند.
 

در این مجموعه خسرو نصیری‌خواه برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان است. مدیریت تصویر و صدا هم به ترتیب برعهده حسن کریمی و اصغر آبگون خواهد بود. سایر عوامل مجموعه عبارتند از: مرتضی مظفری؛ صدابردار، حسین مجد؛ طراح صحنه و لباس و علی اسماعیلی دستیار صحنه، نوید فرح‌مرزی؛ طراح گریم، شیدا باسمچی؛ منشی صحنه، علی رضایی؛ مدیر تدارکات و عبدلله شهباززاده؛ مدیر تولد.

 

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

 

 

مجموعه نمایش خانگی "قلب یخی" که قرار بود هفته گذشته فصل سومش به کارگردانی سامان مقدم کلید بخورد به دلیل آماده نبودن فیلمنامه بطور کامل تعطیل شد و گروه تولید با عوامل پروژه تسویه حساب کردند.

دو فصل اول این مجموعه به‌عنون اولین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی توسط محمدحسین لطیفی به تهیه‌کنندگی سیدکمال طباطبایی ساخته شد که فیلمنامه آن نیز متعلق به حامد عنقا بود.

اما در قسمت‌های پایانی فصل دوم این مجموعه حذفیاتی اعمال شد که به کلیت داستان لطمه زد و این موضوع یکی از دلایل کناره‌گیری لطیفی و عنقا از این پروژه بود. البته محمدحسن لطیفی بعد از "قلب یخی" بلافاصله کارگردانی "ساخت ایران" را برعهده گرفت و تاکنون هیچ صحبتی درباره کناره‌گیری خود از این پروژه نکرده است.

برای فصل سوم این‌بار طباطبایی سراغ سامان مقدم رفت و پس از بستن قرارداد کارگردانی با وی قرار شد فیلمنامه فصل سوم تغییرات زیادی نسبت به دو فصل قبلی داشته باشد و درهمین راستا ترکیب بازیگران نیز عوض شد. در ابتدا قرار بود حامد عنقا کار با مقدم را ادامه دهد که این امر محقق نشد.

رضا عطاران، رضا کیانیان، هدیه تهرانی، پژمان بازغی، مهران مدیری، هانیه توسلی، حسین یاری، الناز شاکردوست، سید مهرداد ضیائی از بازیگران این مجموعه بودند که قرار بود در فصل سوم در کنار مقدم همکاری کنند.

گروه مدتی در حال ساخت دکور در لوکیشنی حوالی اتوبان همت بودند که به دلیل آماده نشدن فیلمنامه آغاز تصویربرداری مجموعه "قلب یخی" به تاخیر افتاد.

تاکنون بعد از حامد عنقا، زامیاد سعدوندیان، نوید توحیدی، احمد رفیع‌زاده و پیمان عباسی با این گروه برای نگارش فیلمنامه همکاری کرده‌اند اما هنوز فیلمنامه مورد نظر کارگردان و بازیگران مجموعه آماده نشده است. به همین دلیل ساخت مجموعه به مدت یک ماه تعطیل شد و گروه تولید با بازیگران و عوامل تسویه حساب کرده‌اند تا در صورت به نتیجه رسیدن فیلمنامه دوباره از آنها دعوت به عمل آید. البته ممکن است در این مدت با پروژه دیگری قرارداد ببندند و حضور آنها منتفی شود.

هم اکنون علیرضا بذرافشان نگارش فیلمنامه را برعهده گرفته و گویا قرار است عنوان مجموعه هم تغییر کند! شنیده‌ها حاکی است برای مرحله پیش تولید این مجموعه تاکنون دو میلیارد ونیم هزینه شده است.

 

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

Image

 

سه فيلم سينمايي «آزمايشگاه»، «قفس طلايي» و «خوابم مي‌آد» در دور جديد اكران، روي پرده سينماها مي‌روند. 

 

 با اعلام خبر بالا گفت: در جلسه امروز صبح ـ 16 خردادماه ـ شوراي صنفي نمايش، مقرر شد كه «آزمايشگاه» به كارگرداني حميد امجد از فردا ـ 17 خردادماه ـ در گروه استقلال به جاي «روزهاي زندگي» روي پرده برود.

 

وي ادامه داد: همچنين «قفس طلايي» به كارگرداني محمد زرين‌دست از پنج شنبه 18 خردادماه در گروه سينمايي «آزادي» جايگزين فيلم «آخرين سرقت» و «خوابم مي‌آد» رضا عطاران هم از 24 خردادماه در گروه «آفريقا» جايگزين «چك» مي‌شود.

كاوش درباره سرنوشت اكران «شور شيرين» هم بيان كرد: اكران اين فيلم سينمايي به زمان ديگري موكول شده است.

 

  در «آزمايشگاه» كه به كارگرداني حميد امجد ساخته شده، رضا کيانيان، باران کوثري، افشين هاشمي، رامبد جوان، شبنم مقدمي، رضا بهبودي، فرزين محدث،امير ميرآقا، ساغر عزيزي و هدايت هاشمي به ايفاي نقش مي‌پردازند.

در «قفس طلايي» محمد زرين‌دست بازيگراني مانند امين حيايي، نيلوفر خوش خلق، سروش گودرزي، هوشنگ توكلي، آهو خردمند، كامبيز ديرباز و ... بازي كرده‌اند.

در خلاصه داستان اين فيلم سينمايي آمده است: «امير فرزند كوچك خانواده ايزدي بزرگ است كه با اميد كسب موقعيت‌هاي بهتر از سوي پدرش به خارج از كشور فرستاده مي‌شود ولي پس از چندي به دليل بروز اختلافاتي رابطه امير با خانواده‌اش قطع مي‌شود و منصور برادر بزرگتر امير براي بازگرداندن وي به آمريكا مي‌رود و ... »

 

«خوابم مي‌آد» به عنوان نخستين فيلم سينمايي رضا عطاران به عنوان كارگردان، هم با بازيگري او در كنار اکبر عبدی، مریلا زارعی، ناصر گیتی‌جاه، ویشکا آسایش، سروش صحت، اصغر سمسارزاده، حسین محب اهری، با همراهی خداداد عزیزی روي پرده مي‌رود.

در اين فيلم سينمايي «رضا، معلمی ساده و درستکار است که به سن میانسالی رسیده و در برقراری ارتباط با آدم‌ها دچار مشکل است، او با دختری پاستیل فروش آشنا می‌شود. دختر، برای پیوند کلیه خواهرش با مشکل روبروست و رضا را ترغیب به کارهایی می‌کند که باب میلش نیست و ...».

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

Image

 

آتش تقي‌پور ـ بازيگر با سابقه تئاتر و تلويزيون- كه مشغول بازي در نمايش «سياست خواجه» بود، دچار حادثه‌اي شد و به دليل آسيب‌ديدگي لگن در بيمارستان بستري شد. 

 

  اين بازيگر  گفت: در سومين شب اجراي اين نمايش بعد از اينكه صحنه مربوط به من تمام شد و نور رفت به جاي اينكه به سمت چپ صحنه بروم، به سمت راست رفتم و همين موضوع موجب شد تا از صحنه پرت شوم و دچار آسيب‌ديدگي لگن شدم.

او كه چند روز در بيمارستان بستري شده است، اضافه كرد: خوشبختانه نيازي به عمل جراحي نيست اما بايد حدود يك ماه به طور كامل استراحت كنم.

تقي‌پور در عين حال گفت: البته قرار است امروز از بيمارستان مرخص شوم.

 

اين بازيگر باسابقه، مشغول بازي در نمايش «سياست خواجه» به كارگرداني عظيم موسوي بود كه اين روزها در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي‌رود. آتش تقي‌پور در اين نمايش دو نقش را بازي مي‌كرد.

بعد از اين اتفاق عظيم موسوي يكي از نقش‌هاي نمايش را كه خسرو احمدي در آن بازي مي‌كرد حذف كرد و خسرو احمدي به جاي آتش تقي پور نقش او را بازي مي‌كند. همچنين عظيم موسوي،‌ جمال فوآديان بازيگر ديگري را دعوت كرد تا به جاي تقي‌پور ديگر نقش او را بازي كند كه اين بازيگر فعلا در حال تمرين است.

نمايش «سياست خواجه» نوشته عبدالحي شماسي است و داستان آن درباره خواجه نصيرالدين توسي است

 

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

 

Image

 

مصطفی کیایی گفت: دیگر تمایلی به اکران فیلم «ضد گلوله» ندارم

 

 مصطفی کیایی کارگردان سینما  با بیان این مطلب اظهار داشت: همچنان برای حذف سکانس آخر «ضد گلوله» پافشاری می شود، اما من به عنوان سازنده این فیلم نمی توانم چنین اصلاحیه ای را قبول کنیم.

وی تصریح کرد: هرچند در طول جشنواره مجوزی به اسم پروانه دائم برای نمایش فیلم به ما دادند، اما به تازگی اعلام کرده اند که «ضد گلوله» پروانه نمایش ندارد.

وی ادامه داد: با چنین وضعیتی هیچ تمایلی به اکران «ضد گلوله» ندارم، اما بی شک این شرایط همیشه باقی نخواهد ماند.

کیایی گفت: برای اینکه شرایط فعلی سینما را بهتر شود، مدیران باید ترس را کنار گذاشته و اجازه فعالیت به سینماگران را بدهند.

 

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

در حالی که بازیگران زن ایرانی طی یک سال اخیر در حوزه سینما و در سطح بین المللی خبرساز بوده اند، انتشار تصویر ترانه علیدوستی روی جلد کتاب کی نویسنده مشهور اهل ترکیه قابل توجه است.

 

این کتاب با نام «شرف» (Honour) را الیف شفق در سال 2012 و به زبان انگلیسی منتشر کرده است. داستان درباره دختری اهل کردستان ترکیه است که از زندگی تلخ و زجرآور در روستا رها می شود و به اروپا می رود تا زندگی تازه ای بیابد، ولی در اروپا نیز قربانی شرف می شود.

 

در این کتاب، نویسنده سعی می کند به خواننده القا کند که زندگی این دختر بسته به شرف پدر و برادر اوست. الیف شفق که در سال 1971 در شهر استراسبورگ فرانسه متولد شده، رمان هایی به انگلیسی و ترکی و فرانسوی منتشر کرده است.

 

پیش از «شرف» شفق دو رمان به انگلیسی نوشته است که در رمان دوم به خاطر اشاره به نسل کشی ارمنی ها از سوی دادگاه های ترکیه به جرم «اهانت به ترک بودن» متهم شد.

 

پرونده او در ژوئن 2006 بسته شد ولی در ژوئیه همان سال دوباره گشوده شد و وی با احتمال سه سال زندان رو به رو شد. مترجم و ناشر او هم با همین تعداد سال حبس رو به رو شدند. در 21 سپتامبر 2006 به خاطر کمبود مدرک، پرونده او بار دیگر بسته شد.

 

این نویسنده ترک که در سطح محافل ادبی جهان شهرت دارد، نخستین رمانش را با نام «پنهان» زبان ترکی در سال 1998 نوشت و جایزه رومی را در ترکیه برد. این جایزه به بهترین اثر ادبی معمایی اهدا می شود.

 

او نخستین رمان خود به زبان انگلیسی را در سال 2004 و دومین رمانش را در سال 2006 نوشت که دومی به جز اتهام برایش، با استقبال خوبی رو به رو شد و به عنوان پرفروش ترین کتاب سال ترکیه معرفی شد. این کتاب در فهرست اولیه نامزدهای جایزه معتبر اورنج هم قرار گرفت.

 

او به جز زمینه داستان نویسی، در حوزه مطبوعات و فعالیت هایی به نفع زنان هم تجربه دارد و جوایزی هم به دست آورده است.

 

اما نکته جالب آن است که روی جلد کتاب جدید او با تصویر یک بازیگر ایرانی تزئین شده و هیچ توضیحی هم در این باره ارایه نشده است. باتوجه به اینکه برخلاف ایران، در اغلب نقاط جهان قانون کپی رایت رعایت می شود، تصویر یک شخص حقیقی برای جلد یک کتاب معمولا بدون اجازه آن شخص منتشر نمی شود.

 

ظاهرا علیدوستی تصویر جلد این کتاب را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده اما توضیحی در این زمینه نداده است. دیده شدن تصویر علیدوستی روی جلد کتاب یک نویسنده خبرساز که در اروپا سکونت دارد، یکی از مجموعه اتفاق های جالب هفته های اخیر است.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

جواد شمقدری در گفت وگویی، به پرسش هایی درباره ی مصوبات آخرین جلسه شورای عالی سینما پاسخ گفت.

 

 

استهلاك شش ماهه ی كلیه ی دیون مالیاتی سینماگران

جواد شمقدری در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ی مصوبات جلسه ی اخیر شورای عالی سینما بیان كرد: یكی از مباحثی كه در جلسه ی اخیر شورا بررسی شد، مسأله ی مالیات سینماگران بود. عمده ی دیدگاه ها در این زمینه آن بود كه آیین نامه ی اجرایی مالیاتی درباره ی معافیت سینماگران با مشكلاتی مواجه است، چراكه این آیین نامه بدون حضور و مشاركت نمایندگان وزارت ارشاد در دولت های قبل تدوین شده و به همین دلیل مأمور مالیاتی شرایط سختی را برای دفاتر فیلم سازی، تهیه كنندگان و ... ایجاد می كرد.

 

او ادامه داد: در جلسه ی آخر شورای عالی سینما، مقرر شد كه آیین نامه ی اجرایی مالیاتی سینماگران شكل بهتری به خود گیرد تا كمی از مشكلاتی كه سر راه فیلم سازان است، حل شود. به همین دلیل در این جلسه، اعضای شورا مصوب كردند كلیات آیین نامه ی اجرایی معافیت مالیاتی سینماگران مورد بازنگری قرار گیرد و تا ابلاغ مصوبه ی جدید پیگیری كلیه ی پرونده های مالیاتی سینماگران در هر مرحله ای كه هست تا شش ماه متوقف و تعلیق شود تا تعهدات مالیاتی آن ها مانع از فعالیت شان نباشد.

 

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش كه پس از این مهلت شش ماهه، قرار است چه اتفاق خاصی در زمینه ی مالیات برای سینماگران بیفتد؟ اظهار كرد: ما درباره ی مواد مختلف بند «ل» ماده ی ۱۳۹ آیین نامه ی اجرایی مالیاتی كه در آن، نحوه ی بهره مندی از معافیت مالیاتی سینماگران مطرح شده است، صحبت كردیم و پیشنهاداتی هم داده شد. عمده ی این پیشنهاد ها، به مواد ۱۵ و ۱۶ آیین نامه بازمی گردد كه موجب نگرانی سینماگران شده است.

وی افزود: مقرر شد دبیرخانه شورای عالی سینما در جلساتی با بخش حقوقی ریاست جمهوری، مقدمات تغییر آیین نامه ی این بخش را برای اصلاح روش های بهره مندی از معافیت مالیاتی سینماگران فراهم كند تا پس از آن، با تصویب در جلسه ی شورا توسط رییس جمهور ابلاغ شود.

همكاری وزرای ارشاد و صنعت، معدن و تجارت برای تشكیل نظام صنفی سینمایی كشور

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ی نظام صنفی سینمایی كشور كه در جلسه ی آخر شورای عالی سینما درباره ی آن بحث شد نیز عنوان كرد: در جلسه ی اخیر روی شكل و ساختار این سازمان بحث های متعددی شد و ما در نهایت، به این نتیجه رسیدیم كه برای تشكیل نظام صنفی سینمایی در دو قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد می توانیم فعالیت كنیم.

 

وی با بیان این كه طبق قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد می تواند مجوز تشكیل صنوف فرهنگی و هنری را صادر كند، بیان كرد: نكته ی قابل توجه اینجاست كه اگر صنوف فقط در چارچوب ارشاد ثبت شوند، ممكن است از یكسری امكاناتی كه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است، محروم بمانند. بنابراین مقرر شد با هماهنگی مقام عالی دو وزارتخانه، توافقاتی انجام شود تا صنوف سینمایی كه از طریق وزارت ارشاد معرفی می شوند، در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به ثبت برسند تا بتوانند از ظرفیت ها و امتیاز های قانون نظام صنفی كشور هم استفاده كنند.

اختصاص دوهزار واحد مسكونی به سینماگران در مناطق مختلف

رییس سازمان سینمایی كشور در ادامه ی گفت وگو با خبرنگار ایسنا، به این پرسش كه آیا برای اختصاص دوهزار واحد مسكونی به سینماگران راهكار اجرایی وجود دارد؟ پاسخ داد: در جلسه ی اخیر شورای عالی سینما درباره ی این موضوع بحث شد كه مسكن سینماگران نباید فقط در تهران و در قالب پروژه ی مسكن مهر پرند و پردیس دیده شود، چراكه ممكن است یك سینماگر كرجی، دریافت مسكن در هشتگرد را بیشتر از پرند یا پردیس ترجیح دهد. بنابراین مقرر شد وزارت مسكن متعهد به اختصاص دوهزار واحد مسكونی براساس اعلام نیازی باشد كه از طریق سازمان سینمایی اعلام می شود.

 

وی در پاسخ به این كه آیا كمیته ی سامان دهی صنوف سینمایی درباره ی راهكارهای اجرایی و شرایط اختصاص مسكن به سینماگران تصمیم گیری خواهد كرد؟ تصریح كرد: خیر؛ این كار رأسا در سازمان سینمایی انجام می شود. البته ما روش ثبت نام و شرایط اختصاص واحد مسكونی را با مشورت دوستان سینماگر و از طریق كمیته ی سامان دهی تدوین می كنیم.

فیلم سینمایی «محمد (ص)» از معافیت های گمركی استفاده كرد

در بخش دیگری از این گفت وگو، رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش كه چرا تعداد زیادی از مصوبات شورای عالی اجرایی نشده یا در صورت عملیاتی شدن، رسانه یی نشده است؟ بیان كرد: یكسری از مصوبات، عملیاتی شده اند كه مهم ترین آن ها معافیت گمركی سینماگران بود. سال گذشته كالا، امكانات و تجهیزات بسیار زیادی با معافیت، از گمرك ترخیص شد كه طی برآورد ما، رقم این معافیت به بیش از شش میلیارد تومان می رسید.

 

وی در ادامه به عنوان مثال از معافیت های گمركی فیلم «محمد (ص)» به كارگردانی مجید مجیدی نام برد و گفت: برای فیلم آقای مجیدی تجهیزات سینمایی بسیار زیادی وارد ایران شد كه همه ی این تجهیزات از امتیاز معافیت گمركی برخوردار شدند. ضمن آن كه سینماگران و دفاتر سینمایی دیگر هم توانستند از این معافیت به خوبی استفاده كنند و البته سازمان سینمایی هم توانست تجهیزات و مواد خام مورد نیاز سینما را با كمك این مصوبه از گمرك ترخیص كند.

ساخت پردیس ۱۲ سالنه در محل سینما «فرهنگ» منتفی است

شمقدری در ادامه ی سخنانش درباره ی این كه ساخت یك پردیس سینمایی در تهران كه در جلسه ی شورای عالی سینما تصویب شده بود و گفته می شد قرار است در محل سینما «فرهنگ» ساخته شود، به كجا رسید؟ گفت: درباره ی ساخت این پردیس سینمایی بزرگ در محل سینما «فرهنگ» مشكلاتی پیش آمد.

 

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: برای ساخت این پردیس سینمایی، طراحی های لازم اجرا شده بود و ما مترصد دریافت بودجه ی مناسب برای آغاز ساخت مجموعه ی مورد نظر در محل سینما «فرهنگ» بودیم؛ اما نقشه ی طراحی شده برای آن، به حدی عظیم و خوب بود كه احساس كردیم ساخت چنین مجموعه ی بزرگی در خیابان باریك و شلوغ «شریعتی» مشكلاتی را ایجاد خواهد كرد. به همین دلیل آن طرح كنار گذاشته شد.

شمقدری با بیان این كه اكنون به دنبال زمینی برای اجرای طرح آن پردیس سینمایی هستیم، اظهار كرد: در جلسه ی آخر شورای عالی سینما نامه ی اختصاص زمین مناسب برای ساخت پردیس سینمایی ۱۲ سالنه از سوی سازمان سینمایی به رییس جمهور داده شد تا در این زمینه بررسی های لازم انجام شود و زمینی مناسب برای ساخت این پردیس همراه یك مجتمع تجاری در اختیار سازمان سینمایی قرار گیرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش كه با این وجود، آیا ساخت پردیس سینمایی در محل سینما «فرهنگ» منتفی است؟ تصریح كرد: قرار شد دوستان برای سینما «فرهنگ» طرح سبك تری را پیشنهاد دهند، چراكه به نظر رسید كه ساخت سینمایی با بیش از چهار یا پنج سالن در آن منطقه شاید به صلاح نباشد.

در مسیر دریافت بودجه ی ۱۵۰میلیارد تومانی موانعی وجود داشت

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این كه بحث اختصاص بودجه ی یك هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی به سازمان سینمایی به كجا رسید؟ گفت: در جلسه چهارم شورای عالی سینما اختصاص چنین رقمی به سازمان سینمایی توسط رییس جمهور قول داده شد؛ اما متأسفانه درصد اندكی از این مبلغ (۳۰۰میلیارد ریال) در سال گذشته به سازمان پرداخت شد كه البته آن رقم را هم در همه جا نمی توانستیم هزینه كنیم و موارد مصرف خاص داشت.

 

وی در عین حال یادآوری كرد: تحقق یك مصوبه موانعی دارد، اما خوشبختانه این اراده وجود دارد كه بودجه های خوبی برای اجرایی شدن مصوبات به سینما اختصاص یابد. باید توجه داشت كه هر كدام از این مصوبات مسیر جدیدی دارند كه قبلا تجربه نشده است و حتا بعضا تحقق آن ها موانع قانونی هم دارد كه باید رفع شود. همین امر تأخیری را برای اجرایی شدن مصوبات ایجاد می كند.

بحث درباره ی خانه ی سینما در جلسه ی آخر شورای عالی سینما

آخرین بخش از سخنان رییس سازمان سینمایی به مباحث مربوط به خانه ی سینما اختصاص یافت.

 

در این بخش، شمقدری در پاسخ به این مطلب كه گفته می شود در جلسه ی اخیر شورای عالی سینما، مباحثی درباره ی خانه ی سینما و فعالیت آینده ی آن مطرح شده است، گفت: در دو جلسه ی اخیر شورای عالی سینما درباره ی خانه ی سینما بحث شد و البته صحبت درباره ی این موضوع در جلسه ی آخر شورا كمی جدی تر بود. دوستان حاضر در جلسه، دیدگاه شان را در این زمینه مطرح كردند و ما به اتفاق نظری در این زمینه رسیدیم.

 

وی توضیح داد: پس از تعطیلی خانه ی سینما قطعا بخشی از فعالیت هایی غیرصنفی كه ماهیتی فرهنگی و البته غیرسیاسی دارند و باید در آن مكان انجام شوند، روی زمین خواهند ماند، چراكه سینماگران در كنار فعالیت های صنفی، فعالیت های غیرصنفی را مانند مسائل فرهنگی و محتوایی تعقیب می كنند. متأسفانه خانه ی سینما این بخش را با فعالیت های سیاسی و جناحی خلط كرده بود و همین، یكی از مشكلاتی بود كه آن مجموعه را از هم گسست.

شمقدری در حین حال اظهار كرد: به جز فعالیت های صنفی قطعا دیگر مأموریت های خانه ی سینما كه انجام می شد و باید هم در آینده انجام شود، با تعطیلی آن مكان متوقف شده است. به همین دلیل در این جلسه قرار شد، سازمان سینمایی با همفكری كارشناسان مختلف درباره ی آن فعالیت ها به جمع بندی و الگوی عملیاتی مشخصی برسد و آن را در جلسات آینده ی شورای عالی سینما مطرح كند.

 

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به این كه با توجه به تعلیق فعالیت ها و اظهار نظر رییس هیأت مدیره ی خانه ی سینما مبنی بر آمادگی شان برای اصلاح اساسنامه طبق قانون، آیا امكان دارد گام هایی برای حل مشكل خانه ی سینما برداشته شود؟ گفت: ما وظایف قانونی داریم كه در حال انجام آن ها هستیم و تا این لحظه هم هیچ كس نمی تواند بگوید خلاف قانون عمل كرده ایم. اتفاقا به نوعی در كار مدیریت های قبلی سینما اشكال قانونی وارد بود. البته این را هم باید گفت كه آن ها هم مانند ما، جهل بر قانون داشتند و فرضی را از قبل تأییدشده می دانستند و طبیعی است كه نمی توان فعالیت آن ها را زیر سؤال برد.

 

وی با اشاره به آغاز مباحث میان خانه ی سینما و وزارت ارشاد، خاطر نشان كرد: ما در ابتدای ورودمان به معاونت سینمایی فرض مان بر این بود كه همه چیز طبق روال قانونی انجام می شود؛ اما كم كم متوجه این مشكلات شدیم كه حتا قانون هم وزارت ارشاد را موظف می كرد در این زمینه سكوت نكند. من همان روزها به دوستان در خانه ی سینما گفتم كه ما چاره ای نداریم كه این مسیر را شروع و چه بهتر كه با كمك هم راه را هموار و كوتاه كنیم.

 

شمقدری افزود: به هرحال این همراهی ایجاد نشد، اما در هر صورت معتقدم اتفاق ها و فرآیندهایی كه در طول مسیر گذشته حادث شده، همه در جهت حل و فصل مشكل قانونی آن دسته از فعالیت های فرهنگی خانه ی سینما بوده، اگرچه ممكن است این راه، تلخی هایی را هم به همراه داشته باشد.

 

وی با تأكید بر این كه در جهت حل و فصل مشكل قانونی آن دسته از فعالیت غیرصنفی خانه ی سینما در آینده، بسیار خوش بین است، بیان كرد: به هر حال در جلسه ی اخیر شورای عالی سینما، سازمان سینمایی مأمور شد تا طرح و الگویی را برای زمین نماندن مأموریت های غیرصنفی و البته غیرسیاسی خانه ی سینما پیدا كند.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این كه آیا امكان دارد با اعلام آمادگی خانه ی سینما برای تغییر اساسنامه، موانع فعالیت آن ها برطرف و طی كردن مسیر های قانونی تسهیل شود؟ تصریح كرد: معتقدم تا كنون تمام اقدامات انجام شده در راستای مسیری برای حل و فصل مشكلات و هم چنین برداشتن مشكل قانونی انجام فعالیت های فرهنگی بوده است كه باید در جایی مانند خانه ی سینما انجام می شد. تردیدی ندارم كه این كار هرچه بهتر انجام می شود و در این زمینه بسیار امیدوارم.

 

شمقدری در پایان این گفت وگو درباره ی تاریخ جلسه ی بعدی شورای عالی سینما هم عنوان كرد: در جلسه ی اخیر، درباره ی برگزاری جلسه در دو هفته ی آینده توافقی ضمنی شد كه البته برگزاری شورای عالی سینما در آن تاریخ به این امر بستگی دارد كه دبیرخانه ی شورای عالی بتواند فعالیت هایی را كه به او داده شده است، به سرانجام برساند.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

حسين رباني، پيشنهاد تهيه‌كنندگي برنامه‌ي «هفت» از سوي تلويزيون به وي را تاييد كرد.

 

ضمن تاييد اين خبر، خاطرنشان كرد: پيشنهاد تهيه‌كنندگي برنامه‌ي «هفت» از سوي دوستان به من داده شده؛ در حال‌حاضر هم در حال بررسي اين پيشنهاد هستيم تا به نتيجه‌ي قطعي برسيم و تا به حال پاسخي به اين پيشنهاد داده نشده است.
‌ برنامه‌ي «هفت» كه پيش از اين به تهيه‌كنندگي و اجراي فريدون جيراني روي آنتن شبكه سه مي‌رفت، با اعلام كناره‌گيري جيراني از اين برنامه، حاشيه‌ساز شد.
جايگزين اجراي «هفت» به جاي جيراني به سرعت مشخص و اعلام شد كه محمود گبرلو اين كار را انجام مي‌دهد. اما تهيه‌كننده برنامه «هفت» در ابتدا، محمد خزاعي اعلام شد ولي خزاعي، تهيه‌كنندگي اين برنامه را قبول نكرد.
در حال حاضر نيز، حسين رباني غريبي، گزينه‌ي ديگر تهيه‌كنندگي «هفت» عنوان شده است. او عهده‌دار رياست فرهنگسراي رسانه است و دبيري جشنواره «صد» را هم در كارنامه دارد.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی

بیژن بیرنگ کارگردان مجموعه شبکه نمایش خانگی "شام ایرانی" از عدم صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد برای توزیع چهار قسمت دوم این مجموعه که به رقابت و میزبانی خانم‌های بازیگر اختصاص داشت، خبر داد.

 

 

بیژن بیرنگ برنامه‌ساز و کارگردان مجموعه "شام ایرانی" با اعلام این خبر در توضیح چرایی عدم کسب مجوز ارشاد برای این چهار قسمت که ویژه مهمانی بهاره رهنما، سحر زکریا، شقایق دهقان و لادن طباطبایی بود، به خبرنگار مهر، گفت: مسئولان وزارت ارشاد در بخش شبکه نمایش خانگی علی‌رغم وعده خود مبنی‌بر صدور مجوز برای نمایش این مجموعه، از صدور مجوز امتناع کردند و سرنوشت این مجموعه  را در هاله‌ای از ابهام قرار دادند.

وی در ادامه افزود: حدود یک ماه گذشته قرار بود مجوز پخش این مجموعه آماده توزیع را به ما بدهند ولی متاسفانه چنین نشد و از سوی دیگر ادامه تولید این مجموعه در حالت تعلیق قرار گرفته است. زمانی که دلیل این توقف را جویا شدیم در پاسخ اینگونه شنیدیم که فعلا برای ادامه تولید این مجموعه دست نگه دارید.

بیرنگ در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهداف این مجموعه وتوزیع آن در شبکه نمایش خانگی گفت: سلامت در نشان دادن روابط اجتماعی بین ایرانیان از ابتدای ساخت این مجموعه برای من بسیار اهمیت داشت و خوشبختانه این اتفاق در مجموعه شام ایرانی افتاد. نکته قابل توجه در میان این بازخوردها این بود که برخی از تماشاگران عنوان کردند که اعتبار و آبروی اصلی در این مجموعه برای سفره ایرانی ایجاد شده‌است. اما حال نمی‌دانم چرا از ادامه توزیع این مجموعه جلوگیری شده‌است.

این برنامه‌ساز در ادامه افزود: این برنامه می‌کوشد که نشان دهد با وجود تفاوت در باور افراد به لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی همه ما ایرانی هستیم و دور یک سفره زندگی می‌کنیم بنابراین باید قدر این جمع را دانست؛ در واقع مسئولان باید قدر این جمع را می‌دانستند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی از چهار قسمت ویژه آقایان داشتیم و مخاطب انتظار داشت که مجموع این آثار در شبکه نمایش خانگی ادامه پیدا کند. ولی متاسفانه چنین نشد و روند ادامه ساخت این پروژه هنوز مشخص نیست.

بیژن بیرنگ در پایان صحبت‌های خود با اشاره به برنامه آتی خود گفت: در حال تحقیق و نگارش فیلمنامه سریالی باعنوان "بلندی‌های بادگیر" هستم. این سریال پروژه عظیمی است که با شبکه سوم سیما برای ساخت آن وارد مذاکره شده‌ایم که پس از پایان تحقیقات در مرحله پیش تولید قرار گرفته‌است.

ویوا بارسلونا

Promote Your Page Too اسـتـاتـوس هـا و عـکـس هـای بـــــارســــایــــی

Promote Your Page Too



تاريخ : شنبه 13 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب